Композиція “Божественної комедії” побудована надзвичайно символічно. Вона складається з трьох частин. Частина перша – “Пекло” складається з 34 пісень.
Дві перші з них – вступні частини, де герой блукає алегоричними лісовими хащами. Це симолізує його пошуки істини, де він, врешті-решт, втрачає орієнтири у морі знань та почуттів. У хащах він зустрічає звірів, які симолізують людські пороки: лева, який є уособленням пихатості та гордині, рись, яка уособлює пристрасть, а також вовчиху, яка уособлює жадібність, бажання наживи, ненажерливість.
Правильний вихід з лісу тут уособлює правильний життєвий шлях, який так непросто знайти.
Далі йдуть 32 пісні про пекло. Пекло знаходиться у прірві, в якій дев’ять кіл. Чим глибше знаходиться коло, тим страшніше грішники, що знаходяться там.
Така структура уособлює глибину падіння людей. У останньому колі, у найнижчому місті світу “Божественної комедії” сидить диявол, Люцифер.
Інші дві частини твору під назвою “Чистилище” та “Рай” налічують кожна по 33 пісні. Для Данте 33 має символічне значення: це вік Іісуса Христа, число гармонії.
А усього у творі 100 пісень, бо ця цифра символізує досконаласть.
Чистилище знаходиться на горі та налічує сім кіл. Це не випадково – у колах люди очищуються від семи основних гріхів. Цим вище коло, тим чистіша душа, що перебуває у ньому.
На вершині гори знаходиться Рай, де насолоджуються життям праведники в оточенні янголів. Ще вище – емпірей, де герой зустрічає Бога в оточенні божественних сутностей. Вищі сили, як і сили зла, знаходяться у крайній точці, тільки тепер у найвищий.
Симметрічна побудова твору підкреслює це смисловий контраст.
Структура “Божественної комедії” цілком відповідає основній ідеї твору – це шлях людини від оман і страждання – через очищення – до духовної гармонії та божественного просвітління. У композиції твору це символічний шлях з лісових хащ через пекло до чистилища, з якого можна досягти Раю і небесних чертогів.