ВИСЛОВЛЮЄМО СВОЇ МІРКУВАННЯ. ОЛЕГ БУЦЕНЬ АЙСТРИ

Мета: ознайомити учнів із творчістю українського письменника Олега Буценя; вдосконалювати навички свідомого виразного читання прозових творів; вчити уявляти описані картини, розмірковувати над текстом; розвивати спостережливість, творчу уяву, мовне чуття; виховувати любов до природи.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА (додаток)

1. Робота над скоромовкою

СТО КУЛЬБАБЕНЯТ

Бубоніла діду баба:

Ой, не дмухай на кульбабу,

Бо з кульбаби полетять

Сто малих кульбабенят.

– Промовте:

1-ша

група: інтонація стверджувальна;

2-га група: інтонація оклична;

3-тя група: питальна інтонація.

– Доберіть синоніми до слів бубоніла, дмухай.

2. Робота в групах. Гра “Хто розплутає слова?”

Би-ку-ки

Ро-на-во

Ша-ми

Ка-ляль

Луб-го

Рах-хов

Жа-ме-вед

Ця-ли-гор

Па-мав

Ник-ко

Ро-бець-го

Цюк-па

Гу-дзик

Тел-дя

Ка-біл

Ля-те

Ля-бу-ци

Тка-щі

3. Робота над чистомовкою

Ді-ді-ді

– висять он жолуді.

Да-да-да – миє чиста їх вода.

Ду-ду-ду – я по них піду.

Жа-жа-жа – буде з них їжа.

Ця-ця-ця – для Мартина кабанця.

Ця-ця-ця – кабанця хвастунця.

Ід-ід-ід – ще й залишимо на плід.

Ід-ід-ід – щоб розрісся дуба рід.

III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Гра “У художньому музеї”

Учні презентують свої малюнки, які вони виконали, до кінцівки оповідання Дмитра Чередниченка “Хлопчик Івасик і дідусь Тарасик” (с. 153-156).

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Послухайте вірш.

АЙСТРИ

Опівночі айстри в саду розцвіли…

Умились росою, вінки одягли,

І стали рожевого ранку чекать.

І в райдугу барвів життя убирать…

І марили айстри в розкішнім півсні

Про трави шовкові, по сонячні дні,

І в мріях ввижалась їм казка ясна,

Де квіти не в’януть, де вічна весна…

Так марили айстри в саду восени,

Так марили айстри і ждали весни…

А ранок стрівав їх холодним дощем,

І плакав десь вітер в саду за кущем.

О. Олесь

– Про яку квітку з такою любов’ю пише поет?

– Що ви знаєте про цю квітку? Розкажіть. Розгляньте її на малюнку та опишіть.

– Сьогодні ми ознайомимось з оповіданням українського письменника Олега Буценя “Айстри”.

V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Біографічна довідка

– Олег Буцень народився 1923 р. в Києві. Дитинство його пройшло у веселих розвагах і цікавих походах. Хлопчик захоплювався моделюванням літаків, робив радіоприймачі, любив малювати і, звісно, зачитувався книжками.

Але почалася війна й усі мрії дитинства змінилися на шинель і гвинтівку. Після закінчення Тбіліського авіаційного училища юнак воював на фронтах Вітчизняної війни аж до Дня Перемоги. Після війни закінчив Київський університет і працював учителем української мови і літератури в Бережанському педагогічному училищі на Тернопільщині. Олег Буцень ще з дитинства писав вірші.

Постійні зустрічі з дитячою аудиторією спонукали його писати для дітей. Це були здебільшого оповідання і казки.

Фізкультхвилинка

2. Опрацювання статті про Олега Буценя (с. 156)

Гра “Рибки”. Самостійне мовчазне читання статті учнями

– Про що змалечку мріяв майбутній письменник?

3. Опрацювання оповідання Олега Буценя “Айстри” (с. 157)

1) Читання оповідання вчителем.

– Чи сподобалося вам оповідання?

– Які картини ви уявляли, слухаючи це оповідання?

– Який воно викликало у вас настрій?

– Хто є головними героями?

2) Словникова робота.

Читання стовпчиків слів “луною” за вчителем, потім – напівголосно у парах одне одному, правильно наголошуючи

Посаджу

Дощик

Пестило

Коробочці

З’явилися

Стебельця

Усміхається

Насінинки

– Що є спільного у словах першого стовпчика? (Дієслова) Другого стовпчика? (Іменники)

– Назвіть слова з м’якими приголосними звуками.

3) Повторне читання тексту учнями “ланцюжком”.

4) Аналіз змісту тексту з елементами вибіркового читання.

– Хто дав насіння айстр Сергійкові?

– Що запропонувала Юля Сергійкові за насіння?

– Хто виростив квіти, а хто про них забув? Доведіть словами з оповідання.

5) Робота в парі.

– Чого навчає нас це оповідання?

– Поділіться своїми міркуваннями одне з одним.

6) Цікаво знати!

Айстри – назва їх перекладається з давньогрецького слова азіегоз – зірка. Давня легенда говорить про те, що айстра виросла з порошинки, що впала із зірки. Існує повір’я: якщо вночі стати серед айстр і дуже сильно прислухатися, то можна почути дуже тихий і ледь вловимий перегук – так айстри спілкуються зі своїми сестрами-зірками. До Європи айстра приїхала з Китаю у 1728 р. У Франції її назвали “Царицею маргариток”.

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ

– Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?

– Яке оповідання ми з вами сьогодні опрацювали?

– Який підсумок для себе зробили?

VIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Переказувати оповідання: 1-ша група – від імені Юлі; 2-га група – від імені Сергійка.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 4.00 out of 5)

ВИСЛОВЛЮЄМО СВОЇ МІРКУВАННЯ. ОЛЕГ БУЦЕНЬ АЙСТРИ