Вірша для дітей Франтишка Грубина

Переживає розквіт і чеська поезія для дітей; на жаль, на російську мову переведено не так багато віршів. Російські діти можуть познайомитися з віршами одного з найбільших сучасних чеських поетів – Франтишка Грубина в збірнику “Веселі годинники”. Ф. Грубин пише для читача молодшого шкільного віку й для дошкільників. Інтерес до поезії для дітей виявився в нього в роки війни.

Тема дитинства часто проходить і в його добутках для дорослих, особливо у зв’язку зі стражданнями дитини під час війни (“Хліб зі сталі”, “Хіросіма”).

У

віршах, адресованих дітям, поет прагне викликати в дитині здорове, оптимістичне відношення до життя, прищепити любов до рідної мови, рідній краю, розвити фантазію, образність мислення. Його вірші наповнені гумором і тією мірою повчальності, що є в будь-якій народній пісеньці або казці.

Пепик, Пеиик, Ти звідки? Утікаю ладь від ставка Мені вчора Сказав карась, Що вода Змиває бруд (“На ставку”. Переклад И. Токмаковой)

Звукопись, ритмічні повтори характерні для віршів Грубина. Однак, використовуючи форми народної поезії, Грубин прагне наблизитися лише до ритмічного малюнка (лічилка, загадка, приказка),

у цілому ж його поезія зовсім оригінальна. Він знайомить дитину з миром сучасним, із процесами праці, його герої мріють стати льотчиками, трактористами, вони пропадають на хокейній площадці або зайняті іншими важливими для хлопчиськ справами. Це живі, діяльні натури, сучасні хлопчики й дівчинки, їхній мир повний пригод, у серйозність і “всамделишность” яким вони самі щиро вірять.

Навіть у віршах про природу Грубин знаходить свої особливі образи, близькі дитині. От, наприклад, осечен, від блакитного неба залишився такий маленький шматочок, що вистачить тільки Ганке на платтячко, а коли подув вітер і небагато розігнав Хмари, те, мабуть, можна зшити ще й спідницю мамі

Характерним прикладом переосмислення народних казкових мотивів є його “Зачарований ліс” (сюжет, близький до “Бременским музикантів”) і “Про велику ріпу” (“Про дедке й ріпку”). У казках багато поетичних описів природи, гумору, більш детально й не так, як у народній казці, змальовані характери (діда, бабки й онученята). Як відзначає чеська критика, Грубин знайшов одну специфічну особливість дитячого бачення миру: речі, слова, подання в дітей здобувають не розміри, інші емоційні відтінки, чим у дорослих.

У них фантазія розігрується навіть від одного слова й усе перетворюється в пригоду… Ціле в Грубина не розпадається на ізольовані образи, і, з іншого боку, він не зв’язує утилітарною логікою творчі можливості в ім’я педагогічної мети

Творчість Грубина для дітей перейнято величезною любов’ю до дітей і свідомістю відповідальності письменника за молоде покоління. Поет прагне виховати майбутнього громадянина вільної республіки, розвити в дітей мислення й уява, эстетический смак, гумор. Він бачить красу життя у всьому – У радості праці, у добрих людських відносинах і в поезії, що повинні розуміти його читачі


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 2.50 out of 5)

Вірша для дітей Франтишка Грубина