На початку 30-х рр.. Брехт створив п’єсу “Мати” за мотивами однойменної повісті Горького, продовживши дію до 1917 р. і ввівши ряд моментів, актуальних для політичного життя Німеччини. У творчості Брехта це була перша п’єса, що показує визвольну боротьбу простих трудівників. Під впливом Горького у твори Брехта міцно увійшла тема материнства-вона трактується в п’єсах “Добрий людина з Сичуані “, “Матінка Кураж та її діти”, “Гвинтівки Тереси Каррара”, “Кавказьке крейдяне коло”. П’єсу “Добра людина із Сичуані”
Це п’єса-притча, тобто твір, що у алегоричному вигляді пропонує читачеві повчання. Тема вказує на основну проблему – проблему доброти людини.
Брехт ставить своєю п’єсою питання: що таке добра людина? чи може людина бути добрим в існуючих соціальних обставинах? що потрібно зробити, щоб людина могла бути добрим? Три бога, засперечався про те, добрий чи злий чоловік, вирішують спуститися на Землю і перевірити міру доброти людей. Це схоже на пролог з “Фауста” Гете, тільки об’єктом перевірки стає не старий вчений, а проста бідна дівчина.
Лавку чуйною Шен Ті відразу ж починають осаджувати численні знайомі і незнайомі їй бідняки, усіх їх вона спочатку шанує, годує, але раптом виявляє, що від її грошей майже нічого не залишилося. Шен Ті стає ясно, що якщо вона і надалі хоче допомагати кому б то не було, вона повинна вжити термінові заходи для збереження крамниці.
Вона переодягається в чоловічий одяг, видає себе за свого двоюрідного брата Шуи Та і безжально виставляє з лавки всіх нахлібників. Тільки так їй вдається зібрати грошей, щоб знову мати можливість кому-небудь допомагати. Брехт показує, що однією тільки чуйності мало, щоб бути добрим у суспільстві соціальної нерівності, так як це суспільство вивертає нормальні людські відносини навиворіт.
Щоб бути добрим, людина повинна бути і злим, – такий парадокс виростає із самої природи буржуазних відносин. Зазнавши свою героїню на чуйність, Брехт піддає її далі випробувань любов’ю, а потім і материнством. Він будує сюжет п’єси як серію експериментів: зіштовхує природні людські почуття до законів експлуататорського суспільства і наочно показує їх несумісність.
Шен Ті зустрічає в парку безробітного льотчика, який вже зав’язує петлю, щоб повіситися: навіщо жити, якщо без хабара неможливо отримати роботу, а в нього немає грошей! Дівчина утримує його від самогубства, але:
Але от біда – на нашій планеті злий
Хліб занадто доріг, а серця черстві.
Ми раді жити в єдності і раді,
Та обставини не такі. Цей зонг виконує багач Пічем, Засновник фірми “Друг жебрака”, що дає йому чималий прибуток. Його дружина і дочка вторять йому:
Він має рацію – хто заперечити б міг?
Зол людина, і світ вбогий.
Переклад С. Апта Але в устах Пічем ці слова – Чиста демагогія, якої він виправдовує свої підприємницькі дії. Тут же, схоже, цією логікою керується по суті добра дівчина. Але Брехт не зупиняється на подібних логічних викладках.
Він не згоден з тим, що людина – лише продукт соціальних обставин. Людині дано змінити соціальні обставини так, щоб розквітло добро, і зробити це людина повинна сама, не сподіваючись на богів