Вийміть Буніна з російської літератури, і вона потьмяніє

Період становлення його творчої особистості довівся на 90-е роки дев’ятнадцятого століття й був пов’язаний з модернізмом і символізмом, основними направлениямитой пори. Після ж Жовтневої революції 1917 року, коли відбувся поділ літератури на два потоки, і за рубежем виявилася більшість великих російських прозаїків (А. Куприн, А. Толстой, И. Шмельов, Д. Мережковский, Б. Зайцев і ін.), творчість Буніна сталася частиною літератури Російського зарубіжжя

Творчість Буніна тісно пов’язане з його автобіографією, історією його сім’ї й історією

Росії в цілому. Тема Росії, її народу, пам’яті предків – основна тема творчості Буніна, так чи інакше перегукується з іншими мотивами. Тематика й проблематика оповідань Буніна змінювалися протягом його життя. Головна тема бунинского творчості початку 1900-х років – тема патріархального минулого, що йде, Росії.

Найбільш яскраве вираження проблема зміни будуючи показана в оповіданні “Антоновські яблука”. Основою художнього буття Бунін уважав пам’ять. Його добутку 1910-х рр. – про долю російського селянства, показаного як би в масштабі міркувань про долі всіх цивілізацій. Цим добуткам властиві

похмурі інтонації. Буніна займала “душу російської людини в глибокому змісті, зображення рис психіки слов’янина”.

У повістях ” Село “, “Суходіл”, оповіданнях “Древня людина”, “Гарне життя”, “Гнат”, “Іоанн Рыдалец”, “Худа трава” і ін. Бунін свідомо ставить завдання – відобразити головні, на його думку, шари російського народу: селянство й міщанство, дрібнопомісне дворянство – і тим самим намітити загальну історичну перспективу в житті величезної країни. У повісті “Село” Бунін дає образ Росії як величезного села. Через розуміння характерів двох головних героїв, братів Красовых, дається все оповідання, розуміння Росії.

Письменник показує різкі грані двох характерів, “світлі й темні, але майже завжди трагічні основи”. Кузьма – зламаний життям невдаха, дрібне торгаш, потім п’яниця й босяк, поет-самоучка, один з тих численних дивних російських людей, які, сьорбнувши “культури”, чманіли від її, як від горілки, повідомляли війну всім і вся, ішли в нігілісти, анархісти, з лютою ненавистю озивалися про Росію, її народі і її історії. Повна протилежність йому – Тихін. Їхнього прадіда зацькував хортицями пан Дурново, Тихін, що невтомно набирав капітал, “доконав” нащадка Дурново й взяв при радості односільчан – “знай наших” – дурновское маєточок. “Лютий! Зате й хо-зяин”, – говорять про Тихона дурновцы. Почуття хазяїна дійсно головне в Тихоні.

На відміну від брата Кузьма Красов не здатний на яку-небудь практичну діяльність: він заперечує саму цю можливість в умовах Росії. Основна риса Кузьми Ілліча – безпорадність. Від безпорадності і його шарахания по життю – толстовец, босяк, “поет з народу”.

Тихін Ілліч Красов енергійний, діловитий, до того ж гарний собою, але й він не просто “кулак”, “мироед”. Перед нами – портрет ” кулака-філософа”. Думка про суєтність і безглуздість ділового життя всі частіше відвідує його. Братів Красовых ріднить відчуття приреченості сільського миру.

Уважаючи, що не місто, а село становить національну основу країни й визначає її розвиток, Бунін залишався у владі безвихідного песимізму. Його “Село” і багато інші “селянські” оповідань дають багатий матеріал для висновку, що темна “першооснова” країни здатна зіпсувати будь-які демократичні перетворення

У середині 1910-х років тематика й проблематика оповідань Буніна початку ме-няться. Він іде від Теми патріархального минулого Росії до критики буржуазної дійсності. Яскравим прикладом цього періоду є його оповідання “Пан із Сан-Франциско”. У центрі добутку образ мільйонера, у якого немає навіть власного ім’я, тому що його ніхто не запам’ятав. Він втілює собою збірний образ американського буржуа.

Його життя позбавлене внутрішнього змісту. Споживчий товариств витравило в собі все людське, здатність до співчуття, співчуттю. Автор натякає на те, що пан із Сан-Франциско продав душу за земні блага й тепер розплачується за це смертю саме в той самий момент, коли повинна здійсниться мрія всього його життя… Символичен в оповіданні образ величезного, як стрімчак, диявола, що є символом катастрофи, що насувається, своєрідним попередженням людству

Тема смерті одержує у творчості Буніна різноманітне висвітлення. Це й загибель Росії, і смерть окремої людини. Смерть виявляється не тільки раз-решительницей всіх протиріч, але й джерелом абсолютної, що очищає сили (“Перетворення”, “Митина любов”).

Ще однієї з основних тем творчості письменника є тема любові. Цій темі присвячений цикл оповідань “Темні алеї”. “Всі оповідання цієї книги тільки про любов, про її “темний” і найчастіше дуже похмурих і жорстоких алеях”, – писав Бунін. Збірник “Темні алеї” один з останніх шедеврів великого майстра, створений уже в змушеній еміграції, за границею


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Вийміть Буніна з російської літератури, і вона потьмяніє