Відповіді на білет № 24 ДПА-2013 9 клас “Світова література”

1. Назвіть вічні образи у світовій літературі (на прикладі вивчених творів). Охарактеризуйте один на вибір.

Образи, які звуться “вічними” у літературі, представляють собою такі образи, які стали втіленням певних загальнолюдських рис, стали називними для певного типу людей, явищ. Наприклад, Дон Кіхот став втіленням безкорисливої любові до справедливості, Обломов – символом лінощів, а Плюшкін – уособленням скупості, скнарості. “Вічні образи” – Велике надбання людської культури, класичної літератури.

Образ Прометея,

Створений в трагедії давньогрецького драматурга Есхіла “Прометей закутий”, також є “вічним” для світової художньої культури. Він – втілення героїчної самопожертви заради інших, героїчного, безкорисливого служіння людям. Також образ Прометея є втіленням залізної волі, міцного духу, нескореності. Титан Прометей таким чином став символом одвічних прагнень та ідеалів людства.

Він – сильний герой, який робить свідомий вибір – бути альтруїстом, допомагати іншим, та йде своїм шляхом до кінця. Вказані риси характеру Прометея є змістом поняття “Прометеїзм”, яке виникло від імені титана.

Образ

Прометея надихає людей бути мужніми, незламними, с честю та гідністю переносити труднощі та тортури, не піддаватися на спроби супротивників улестити, підкупити або залякати. Образ Прометея вчить цілеспрямовано діяти на благо інших людей, усього людства.

Вічний образ Прометея здавна надихає письменників, поетів, художників та інших митців. До образу Прометея у своїй творчості звертались Гете та Байрон, а з українських митців – Тарас Шевченко в поемі “Кавказ”, Максим Рильский та Андрій Малишко в своїх поезіях. А Леся Українка присвятила Прометеєві такі рядки:

“Ти, Прометею, спадок нам покинув,

Великий, незабутній. Тая іскра,

Що ти здобув для нас від заздрих Олімпійців,

Я чую пал її в своїй душі…”

2. Розкажіть про долю “маленької людини” та загальне значення цього визначення у повісті Миколи Гоголя “Шинель”.

У повісті “Шинель” Гоголь розповів про долю “маленької людини”, тобто незначущої у суспільстві особистості, яка виглядає мізерною, бо не має ані влади, ані грошей, ані слави. Але “маленька людина” насправді не є мізерною – це така ж людина, яка здатна відчувати, страждати, іі почуття, біди та радощі не менш важливі, аніж в героя чи аристократа.

Гоголь змалював образ чиновника нижчого рангу – Акакія Акакієвіча Башмачкіна Він проживає у бідності, його мізерний ранг не дозволяє йому нічого в житті. Він не має родини, бо просто не зможе її утримувати, не знає веселощів. Проте Башмачкін задоволений таким простим, скромним, обмеженим з усіх боків існуванням, бо не знає іншого.

Він некмітливий, не звик міркувати ні над чим.

Придбання нової шинелі стало для нього необхідною метою, заради якої він піддає себе аскезі: економить на пранні одежі, не дозволяє собі чаю, не палить свічки, навіть ходить навшпиньки, щоб не стерлися чоботи. І коли нова шинель готова, вона стає для героя символом радості життя. Герой неначе прокидається та починає відчувати самоповагу. Коли її крадуть, це викликає в героя такий протест, таке потрясіння, неначе світ перевертається.

Вперше покірний та заляканий Акакій Акакієвич дозволяє собі бунтувати.

“Маленька людина” зі своїм горем виявилася нікому не потрібною. Владні та сильні особи не хочуть їй допомогти. Коли Башмачкін помирає, ніхто не помічає його смерті, і на його місце приходить інший дрібний чиновник.

Гоголь показав несправедливість та жорстокість суспільства стосовно таких “маленьких”, але чесних та сумлінних людей. Він нагадує, що гідності та поваги достойні всі люди, незважаючи на їхній соціальний стан. У повісті “Шинель” автор відновив справедливість у фантастичний спосіб: привид чиновника наводить жаху на Петербург.

Він відбирає шинелі в перехожих, і добирається до владної особи, яка колись образила його.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Відповіді на білет № 24 ДПА-2013 9 клас “Світова література”