В. Симоненко. “Гей, нові Колумби й Магеллани”. Заклик поета відкривати “духовні острови” в інтелектуальному морі свого народу

УРОК 56

Тема. В. Симоненко. “Гей, нові Колумби й Магеллани”. Заклик поета відкривати “духовні острови” в інтелектуальному морі свого народу.

Мета. Розкрити провідні мотиви та ідеї поезії, романтичний пафос твору; вчити висловлювати власні роздуми про романтичний максималізм, почуття власної гідності; виховувати осмислення необхідності активної життєвої позиції, самореалізації.

Обладнання: таблиця “Ерудити”, сині та зелені прапорці, кольорові олівці, папір.

Хід уроку

I. Опитування домашнього завдання.

Виразне

читання учнями напам’ять поезії “Ти знаєш, що ти – людина?”.

II. Актуалізація опорних знань.

1. Слово вчителя. Я пропоную вам гру “Ерудити”. На дошці – “Таблиця ерудитів”. Білі (б) квадрати – запитання з біографії поета; жовті (ж) – з вивченого раніше матеріалу; сині (с) – з теорії літератури; оранжеві (о) – найскладніші – запитання за поезією “Ти знаєш, що ти – людина?” (оцінювання: за правильну відповідь на запитання з біографії – 1 бал, з повторення – 2 бали, з теорії літератури – З бали, за поезію – 4 бали). Доцільно вибрати журі.

У грі можуть брати участь

шість учасників. Кожен з учасників отримує свій номер шляхом жеребкування.

2. Гра “Ерудити”.

Запитання з біографії (на звороті квадратика).

1. Як називалася перша збірка В. Симоненка? В якому році вона вийшла у світ?

2. Як назван О. Гончар Симоненка?

3. Скільки збірок вийшло за життя поета?

4. У чому полягала громадянська мужність поета?

5. Скільки років прожив В. Симоненко?

6. Які слова викарбувано на могилі поета?

7. Хто з поетів мав на Симоненка найбільний вплив?

Повторення вивченого матеріалу

1. Яка основна ідея твору JI. Пономаренко “Гер переможений”?

2. Назвати героїв оповідання “Сім’я дикої качки”.

3. Який історичний період змальований у новелі Л. Пономаренко “Гер переможений”?

4. Що казкове і що реалістичне відображено у творі Б. Харчука “Планетник”?

5. Які назви має диптих Ліни Костенко?

6. Яка головна думка кожної з частин диптиху Л. Костенко?

Теорія літератури.

1. Дайте визначення композиції.

2. Сюжет складається з таких елементів: …

3. Позасюжетні елементи – це пейзажі, …

4. Що єднає музику з лірикою?

5. Які жанри лірики ви знаєте?

6. Дайте визначення поняття “ліричний герой”.

Запитання за поезіями “Лебеді материнства” і “Ти знаєш, що ти – людина?”.

1. Яку назву має пісня за поезією “Лебеді материнства”? Хто автор мелодії?

2. Що вам сподобалось у цій пісні? Чому?

3. Які слова свідчать про тривогу матері за долю сина?

4. Сформулюйте головну думку вірша “Ти знаєш, що та – людина?”.

5. На яких цінностях акцентує увагу В. Симоненко у вірші “Лебеді материнства”?

6. Який випадок із життя поета став поштовхом до написання поезії “Ти знаєш, що ти – людина?”?

3. Підсумок гри. Визначення переможця.

III. Робота над новим матеріалом.

1. Виразне читання поезії “Гей, нові Колумби й Магеллани”.

2. Виступи “географів”.

Кристофор Колумб (1451-1506 pp.). Припускають, що народився він у родині ткача в м. Генуї. Вже у підлітковому віці ходив у море. Цікавився морськими подорожами і мріяв досягти Індії. На батьківщині йому відмовляють, і він вирушає до Іспанії.

Після укладання угоди виходить у плавання на трьох кораблях. 12 жовтня 1492 року побачили Нову землю (Індію, як думав Колумб). Це була Америка. Небезпечне плавання тривало 224 дні. Колумбу був подарований титул адмірала моря-океана, герб, на якому герб Кастилії і лев Леона знаходилися поруч із зображеннями відкритих Колумбом островів.

У наступну подорож мореплавець відправився на 17 кораблях, потім на трьох. Мав намір здійснити кругосвітню подорож, але це йому не вдалося. Після важких випробувань у 1504 р. повернувся на батьківщину.

Фернан Магеллан (1470-1521 pp.). Магеллан-дворянин зі збіднілого шляхетного роду, брав участь у боях на суші та на морі, після поранення розробив проект плавання до Островів Пряностей. У Португалії не знаходить розуміння, тому перебирається до Іспанії.

Експедиція складалася з п’яти кораблів. Три кораблі дійшли до океану, в якому моряки жодного разу не потрапили у шторм. Тому Магеллан назвав його Тихим. Флотилія наближалася до Маріанських, а потім до Молуккських островів.

Магеллан, втрутившись у міжусобну війну тубільців, загинув у сутичці 27 квітня 1521 року. З його ім’ям пов’язане велике досягнення людства – перше кругосвітнє плавання.

3. Словникова робота. Записати значення слів, використовуючи словник.

Бухта – невелика глибока затока.

Каравела – старовинний вітрильний корабель з 3-4 щоглами.

Тужаві – щільні, тугі, налиті, пругкі.

Корито – дерев’яна довгаста посудина для годівлі або напування тварин.

4. “Подорож Україною”. Учні на карті відмічають ті місця, де вони побували (зеленими прапорцями) і де хочуть найбільше побувати (синіми прапорцями), розповідають коротко про найбільш цікаві (на їхню думку) історичні місця, знаходять на карті місцевість, де жив В. Симоненко.

5. Повторне читання вірша.

6. Опрацювання змісту та художніх засобів.

– До кого, на вашу думку, звертається В. Симоненко у поезії, називаючи “нові Колумби й Магеллани”?

p>- Яким настроєм пронизана поезія?

– Які “духовні острови” закликає відкривати поет?

– Чи можна згодитися з думкою, “що все уже відкрито”?

– Якими словами автор висловлює свій заклик до друзів? Зачитайте.

– Що символізує кожне з понять: бухта спокою, вітрила мрій, океан рідного народу, якорі іржаві?

– Який художній засіб при цьому використовує В. Симоненко?

– Як поет ставиться до такої людської риси характеру, як байдужість?

– А яке ваше ставлення?

– Знайдіть звертання. З якою метою вони використані у творі?

– Яким чином ми, українці, можемо відкривати для себе Україну?

– Яка головна думка твору?

Віршем “Гей, нові Колумби й Магеллани” В. Симоненко стверджує ідею руху, долання застою. Як і Шевченко, поет розпочав свій творчий шлях з романтичного заперечення існуючих порядків, а його романтизм молодості живився реальними картинами тогочасної дійсності. З нього він вийшов у світ і з ним він не розлучався ніколи.

А якщо відкрию вже відкрите… Був надто вимогливим до себе. Коли його товариші в університеті вже встигли багато написати, він довго мовчав, майже нікому не показував своїх віршів, не поспішав друкувати.

Та коли нарешті відбулося перше обговорення поезій В. Симоненка, всі висловилися однаково – народився талановитий поет. Отож, мав Симоненко право на довірливе звертання до друзів, до романтичних ідеалів юності, а водночас – і на гостру нищівну критику:

Як нам помістити у корито

Наші сподівання молоді?

Або

Геть із мулу якорі іржаві –

Нидіє на якорі душа!..

Передчуваючи, що має надто мало часу, поспішав передати своєму читачеві те головне, що йому відкрилося.

IV. Підсумок уроку.

1. Завдання для “письменників”.

“Вузлики на нам’ять”. Випишіть з тексту слова, які найбільше привернули вашу увагу. Використайте їх для написання твору-фантазії “Мій корабель виходить у мандри”.

2. Завдання для “художників”.

Учні малюють ілюстрації до твору.

V. Домашнє завдання.

Аналіз поезії “Гей, нові Колумби й Магеллани”, самостійно вибраного вірша В. Симоненка.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

В. Симоненко. “Гей, нові Колумби й Магеллани”. Заклик поета відкривати “духовні острови” в інтелектуальному морі свого народу