Химерна проза стала досить помітним явищем у потоці української літератури 70-80 pp. XX ст. Можна окреслити умовно певні “крайні точки” цього явища: від роману О. Ільченка “Козацькому роду нема переводу, або ж Мамай і Чужа Молодиця” 1958 р., до творів В. Шевчука ” Дім на горі ” та ” На полі смиренному ” (1983), охоплюючи широкий простір справді неординарних спалахів – В. Земляка “Лебедину зграю”, “Левине серце” П. Загребельного, Є. Гуцала “Позичений чоловік… “, “Оглянься з осені” В. Яворівського.
Термін
Це нагадує казку, де відчувається присутність автора, іронічного сучасника, який оповідає
Після роману О. Ільченка була перерва в 13 років, а в 1971 р. В. Земляк ніби відроджує це явище, хоча химерною свою дилогію “Лебедина зграя” та “Зелені Млини” він не називає, це уже критики активно використовують цей термін.
Суть найпоказовіших рис, які дозволяють об’єднувати окремі твори в химерні полягає в особливостях оповідної манери, де завжди присутній всюдисущий, іронічний, усезнаючий оповідач, тобто бачимо тяжіння до особливостей усного мовлення, простежуємо перехрещення різних планів бачення, що зумовлює складні стилістичні ефекти – хронологічну непослідовність у викладі матеріалу, зміну тональностей – від комізму до глибокої лірики й драматизму, а то й трагізму, загальну романтичну піднесеність, композиційну розкутість, вільні комбінації з часом, власне часові маніпуляції.
Український химерний роман завжди ставився в контекст інших літератур, зокрема романів Гарсіа Маркеса, Ч. Айтматова, Н. Думбадзе, Й. Друце, В. Василаке, А. Бела, Ю. Ритхеу, В. Сангі тощо.
Витоки химерного роману сягають іще ” Енеїди ” І. П. Котляревського, яка утвердила в українській літературі нові принципи художнього освоєння дійсності, народний світогляд. Близькими є також ” Конотопська відьма ” Г. Квітки-Основ’яненка, “Марко у пеклі” О. Стороженка, “Співомовки” С. Руданського, ” Лісова пісня ” Лесі Українки, ” Тіні забутих предків ” М. Коцюбинського, ” Вечори на хуторі біля Диканьки ” М. Гоголя. При всій різності цих творів, співзвучності знаходимо у високому синтезі набутків народної творчості з літературними прийомами, в осмисленні фольклорного світобачення.
Отже, ми можемо говорити про національні витоки, власне підгрунтя химерної прози, яка не була запозичена. Це явище являє собою синтез національних фольклорних набутків і літературної традиції. Тому найвідповіднішим цьому явищу є і сам термін “химерний”.
Химерна проза – письмо, насичене міфологічністю, філософськими роздумами, художньою умовністю.
Ознаки химерної прози:
1. Використання міфів.
2. Міф не має хронотопу.
3. Присутність химерних образів.
4. Межа між світом реальним та ірреальним стерта.