9 клас
ТВОРИ З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ
III варіант
Великий Кобзар тяжко переживає трагізм навколишнього життя; він чіткіше за інших бачить зло, неправду, що панують всюди, та не може цьому лиху зарадити. Поет змальовує страшні картини, коли “людей запрягають у тяжкі ярма. Орють лихо, лихом засівають”.
Немає на землі страшнішого злочину, ніж позбавлення волі ні в чому не винної людини або й цілого народу.
“В своїй хаті своя й правда, і сила, і воля”, – пише Т. Шевченко, бо вважає, що кожен народ має всі підстави для формування
Тараса Шевченка обурює зневажливе ставлення панів до українських національних традицій, адже пани, вважаючи себе культурними, “шкуру деруть з братів незрячих, гречкосіїв”.
У посланні “І мертвим, і живим…” відбилися погляди поета на історію України. Він ставить запитання: “Що ми?.. Чиї сини? Яких батьків?
Ким? За
…чиєю кров’ю
Ота земля напоєна,
Що картоплю родить…
Крилатий вислів “І чужому научайтесь, й свого не цурайтесь” свідчить, що Т. Шевченко не був національно обмеженим, він радив переймати все прогресивне в культурі інших народів, не забуваючи свого як першооснови. “Бо хто матір забуває, того Бог карає, того діти цураються”, тобто, хто відмежовується від рідної мови й культури, той перевертень, бо мова, мистецтво – найдорожчі скарби народу, які треба оберігати та примножувати.
Хотілося бачити поетові рідний народ вільним, щасливим, а Україну – незалежною державою. Вже в 1845 році він передбачав майбутню революцію і те, що “розкуються незабаром заковані люде”.
Мрії Великого Кобзаря збулися в наш час. Україна стала суверенною. Хай наша держава ще економічно небагата, дуже важко ще нам, але хочеться вірити, що колись і над нашою землею засяє зірка добробуту, щастя, справедливості.