У творі Осипа Турянського “Поза межами болю” автор піднімає відразу кілька вічних проблем людства: взаємовідносини людини і держави, людина та її доля під час війни, причини війни та амбіції правителів країн під час неї, збереження моральності і духовності у військових умовах. Досить очевидною для кожного читача є і своєрідний протест автора проти війни, в якому з одного боку війна визнається безсумнівним злом, а з іншого боку ніякого виходу з цієї проблеми автором не пропонується. На тлі всього цього, звичайно, піднімається і питання
Згідно з сюжетом в центрі твору знаходиться історія семи друзів військовополонених, які служили в австрійській армії, але потрапили в полон. Але доля була прихильною до них, і їм вдалося здійснити втечу з полону. Втім, наслідком цього стали ще більші проблеми – пора року тодішніх подій було зимовою, а значить, друзям довелося йти по безжалісного морозу. Саме погодним умовам у творі відведена дуже важлива роль – автор детально її описує і показує в якості мало не самого головного ворога героїв твору.
Складні обставини наштовхують друзів на роздуми про життя та здійснення відчайдушних
Твір закінчується трагічно – в живих залишається лише один з семи друзів. Але Осип Турянський закінчує його оптимістичним висновком про те, що вічні цінності завжди перемагають смерть.
Питання сенсу життя в цьому творі досить очевидне. Його герої боролися за своє життя, незважаючи ні на що, здійснювали відчайдушні і не завжди обдумані вчинки, але в той же час навіть у таких складних умовах завжди залишалися гідними людьми. Думається, що якщо це вдалося їм, то повинно вдасться і кожній інший людині в будь-яких умовах.
Основний сенс по Осипу Турянському – залишатися людиною в будь-яких обставинах і не шукати виправдань навіть у найскладніших умовах. Держава завжди була і буде жорстокою зі своїми громадянами. У деяких випадках вона настільки жорстока, як це описано в цьому творі. Але, визначаючи свій сенс життя, необхідно розділяти взаємини між державою і людиною, а також між звичайними людьми, адже це далеко не одне і те ж.