Творча індивідуальність письменника (Борис Олійник)

Борис Олійник – один з найпопулярніших поетів. В поезіях Олійника стільки ж від традиції, скільки від живого життя, повітрям якого він дихає, і саме тому він – поет наскрізь індивідуальний. Він – поет переважно розмовного інтонаційного ладу.

Олійник використовує найповніші віршові форми і прийоми, наприклад, вірш “Стою на землі”.

Творячи свої поезії, Олійник припадає до живлющих джерел народного досвіду.

У цілісному циклі віршів про Кохання як на сьогодні чи не найбільше досягнення поета – “Я спокійно б лежав під

вагою століть…” У вірші виразно виявляються два плани. Перший – вічне прямування до ідеалу жінки, туга за ним і пошук цього ідеалу. Пошук марний і необхідний, неминучий і нестримний, бо ж “бісова дівка” усе зникає, але все з’являється знову, вже на іншій межі чи кручі, “огорнувши вітрами стан”.

Другий план – це ідеал у широкому історичному і соціальному планах, втілення поступу, та незглибима й незбагненна таємничість душі народу, яку не вичерпати до дна, яка манитиме вічно…

Багато поезій присвятив Борис Олійник матері-трудівниці, відданій чесній хліборобській праці. Тема любові до

матері, непоправного болю утрати, вірності її світлій пам’яті високохудожньо розкрита в вірші “Мамо, вечір догоря…” Яскраві метафоричні образи вживає поет, щоб оспівати безсмертя матері, а відтак і безсмертя всього роду:

Там, де ти колись ішла,.

Тиха стежка розцвіла

Матіолою вечоровою,

Житом-долею світанковою,

Дивом-казкою,

Юним соняхом…

Одна з найкращих поем Б. Олійника – “Урок”.

Сюжетною основою твору став відомий історичний факт, а саме розповідь про те, як у сербському містечку Крагуєваць у 1941 році фашисти розстріляли триста гімназистів разом з учителем. Здається, випадковий факт власної біографії змусив поета пригадати Крагуєваць: день народження – у ніч з 20 на 21 жовтня. Випадковий збіг дат.

Але автор бачить тут глибоку закономірність.

Вростання уроку Крагуєваца в долю ліричного героя стало основою поеми. Відбулося два уроки. Один – той, з далекої вже історії, другий – урок сучасний, для сина.

Син втілює в собі поведінку сучасної молоді, яка скептично ставиться до історичного минулого. Урок батька глибоко запав у свідомість юнака, відкрив йому очі.

Автор закликає молодь пам’ятати про загиблих у боротьбі з фашистами, шанобливо ставитися до історичного минулого свого народу.

Багатство ритмічних і смислових варіацій, оригінальні образні побудови, уміння уникнути одноманітності віршової форми – прикметні ознаки поетичного слова Б. Олійника.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Творча індивідуальність письменника (Борис Олійник)