ТРИВОГА. ЛІНА КОСТЕНКО ШИПШИНА ВАЖКО ВІДДАЄ ПЛОДИ

Мета: розкрити учням красу і своєрідність поезії Ліни Костенко; вдосконалювати навички свідомого виразного читання поетичних творів; навчати розуміти поетичну мову, уявляти описані картини; розмірковувати над текстом; розвивати зв’язне мовлення, образне мислення; виховувати любов до природи, художнього слова.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

1. Робота над скоромовкою

Ходить дядько лютий

У валянки взутий,

Вбраний у кожуха –

І померзли вуха.

А ми на санчатах,

Хлопчики й дівчатка,

З

гірки так летіли –

Аж лоби упріли.

2. Гра “Хто як говорить?”

Пригадаймо, друзі, вмить,

Як пшениченька шумить? Ш-ш-ш-ш-ш-ш-ш…

Як в гайку струмок дзвенить? Джр-джр-джр-джр-джр…

Як бджола в саду бринить? Дз-дз-дз-дз-дз-дз…

Як шумлять у птаха крила? Ш-щ-ш-ш-ш-ш-ш…

В морі синьому вітрила? Ш-ш-ш-ш-ш-ш-ш…

Вітер з гаєм розмовляє? Ш-ш-ш-ш-ш…

Поміж листячком гуляє? Ш-ш-ш-ш-ш-ш…

Й ми всі трохи пошуміли,

Від роботи відпочили.

III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Гра “У художньому музеї”

Учні презентують свої малюнки, зачитують рядки вірша, які вони проілюстрували.

IV.

МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Відгадайте загадку.

– Квітка пишна, квітка гожа,

На троянду трішки схожа.

На кущах вона зростає.

Хто із вас цю квітку знає? (Шипшина)

– Сьогодні ми прочитаємо вірш Ліни Костенко, який вона присвятила цій чудовій рослині.

V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Цікаво знати!

– Шипшина – чагарникова багаторічна рослина, представниця сімейства розоцвітих.

Лікувальні властивості шипшини знайомі людям з давніх часів: на Русі її плоди дуже цінувалися, їх уважали чудодійними. Шипшина – як комора з корисними речовинами і вітамінами. Вона знайшла застосування і для зміцнення організму, і для зцілення від різних захворювань.

2. Опрацювання вірша Ліни Костенко “Шипшина важко віддає плоди” (с. 106-107)

1) Виразне читання вірша вчителем.

– До кого шипшина звертається зі своїм проханням?

Фізкультхвилинка

2) Словникова робота.

Читання стовпчиків слів на одному мовному видиху згори вниз і навпаки

Плоди

Хапає

Важко

Кричить

Підожди

Пташина

3) Повторне читання вірша учнями.

– Чому так схвильовано, слізно шипшина звертається до людини?

– Чому шипшина важко віддає плоди? Поясніть зміст двох останніх рядків вірша.

– Чи погоджуєтесь ви з думкою, що природа потрібна людям не лише для користі, а й для краси?

– Який художній засіб застосовує поетеса, описуючи зустріч шипшини з людиною?

– У яких рядках висловлено цю думку?

– З яким почуттям їх треба читати?

– Чи можна назвати настрій вірша Ліни Костенко тривожним? Поясніть свою відповідь.

4) Гра “Добери риму”.

Плоди – … (підожди);

За рукава – … (ласкава);

Облиш – … (лиш);

Просила – … (красива).

5) Гра “Актори”.

– Прочитайте вірш із захопленням; зі здивуванням.

6) Гра “Диктор телебачення”.

Учні читають вірш, періодично відриваючи погляд, щоб подивитися на “глядачів”.

– З чого видно, що поетеса сприймає природу як живу істоту?

– У другому класі ви читали вірші – поетичні картини природи Ліни Костенко. Що їх об’єднує із щойно прочитаними?

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

– Який вірш читали на сьогоднішньому уроці?

– Хто автор цього вірша?

– З яким почуттям Ліна Костенко пише про природу?

– Про що це свідчить?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Намалювати ілюстрацію до вірша.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 2.50 out of 5)

ТРИВОГА. ЛІНА КОСТЕНКО ШИПШИНА ВАЖКО ВІДДАЄ ПЛОДИ