“Теорія Родіона Раскольникова в романі Достоєвського “Злочин і кара”

Роман Федора Михайловича Достоєвського “Злочин і кара” вперше був опублікований в 1866 році в журналі “Російський вісник”. У романі складно переоцінити весь психологізм автора, з яким він відображає аналіз злочину, даючи чіткі і деталі і моменти, що говорять самі за себе. Слід зауважити, що Достоєвський, поряд з Л. М. Толстим, популярний і читається цей руський письменник навіть за кордоном.

Це говорить про актуальність і затребуваність порушеної їм тематики, а також про таку манеру її викладу, яка викликає душевний відгук у читачів

в багатьох країнах світу. І, можливо, в цьому зв’язку, зберігається злободенність роману Достоєвського і донині.

Центральна сюжетна лінія твору розгортається навколо злочину, який здійснює бідний студент Родіон Раскольников, що вбиває на початку книгу стару лихварку, і потім практично вся розповідь роману розгортається навколо теми каяття головного героя, його переосмислення життєвих пріоритетів і навколо того, як змінюється доля людини, та і сама людина, що зробила настільки гріховний злочин проти людського життя. Також автор задається питанням: “Чи здатна людина залишатися людиною в подібній жахливій

за своїм драматизмом життєвій ситуації?”

Але автором підкреслюється, що мова йде про незвичайну кримінальну справу: вбивство старої – це, скоріше, свого роду позбавлення людини життя з ідеологічних міркувань, ніж прямої або непрямої користі, а сам його виконавець – вбивця-філософ, злочинець-мислитель. Згідно теорії Раскольникова, людство можна розділити на тих, хто “право мають” і “тварин тремтячих”. Ті, хто “право мають”, можуть піти навіть на злочин в ім’я реалізації своїх ідей і майбутніх великих звершень. Сам Родіон бідний і ледве зводить кінці з кінцями.

Настільки ж незаможна і його сім’я, а його сестра навіть готова вийти заміж за нелюба, щоб хоч якось поправити становище своїх близьких. Саме вчинок сестри і стає приводом, останньою краплею, щоб убити одну “вошу” і підтвердити владу своєї ідеї.

Однак вбивство не приносить своєму вершителеві ніякого задоволення. Навпроти, його життя заплутується в ще більший клубок протиріч. У Раскольникова починається жахливе життя метань злочинця, свідомість якого знаходиться на межі зриву в безплідних спробах знайти опору і знайти виправдання своєму вчинку, в пошуках вибачення хоча б себе у власних очах.

Гострий психологізм подальшого існування Родіона Раскольникова мальовничо переданий Достоєвським. У сюжет твору залучаються все нові і нові персонажі, але всі вони чужі головному герою. Однак він знаходить споріднену душу і підтримку в особі в особі заляканої і нещасної дівчини Соні Мармеладової, яка так само, як і Раскольников, остаточно заплуталася і втратила себе, яка майже зломлена.

Але разом з тим, Соня Мармеладова – це той самий провідник, настільки зрозумілий Раскольникову, провідник, який розмовляє на його мові, який в кінцевому підсумку наповнює життя Раскольникова сенсом, і він зрештою відмовляється від своїх претензій на унікальність і обраність, стаючи нормальною земною людиною, яка не бездоганна, але людяна і жива.

У своєму романі “Злочин і кара” Ф. М. Достоєвський розглянув психологічні та соціальні причини злочинів, моральних протиріч, громадських і побутових обставин падіння, описуючи життя петербурзької бідноти. На сторінках книги Раскольников намагається зрозуміти, гідною чи ні людиною він є, чи має він право судити і вбивати інших людей, чи достатньо в ньому моральної сили, щоб витримати тягар цих подій і чи зможе він жити з тягарем своїх рішень. Раскольникову варто неймовірних зусиль зізнатися не стільки в своїй моральній слабкості, скільки в неспроможності своєї нелюдської теорії та знайти знову своє місце в недосконалому тогочасному суспільстві.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 4.50 out of 5)

“Теорія Родіона Раскольникова в романі Достоєвського “Злочин і кара”