Тема уроку: Джордж Ноел Гордон Байрон

Тема уроку, Джордж Ноел Гордон Байрон (1788-1824) – англійський поетромантик, фундатор течії байронізму. Провідні мотиви і домінуючі настрої його творчості.

Мета: поглибити поняття про особливості романтизму як художнього напряму; ознайомити учнів з життям та творчістю англійського поета романтика Джорджа Байрона; акцентувати увагу на впливі Байрона на розвиток романтизму як напряму та зародження байронічної течії; визначити на основі аналізу поезій Байрона провідні мотиви та настрої творчості; розвивати вміння виразного читання та

аналізу поезій; виховувати почутггя гідності, повагу до цінності людського життя.

Обладнання: портрети Байрона, виставка художніх творів про Байрона; тексти віршів “Хотів би знову жити в горах”, “Рядки, звернені до преподобного Дж. Т. Бічера у відповідь на його пораду авторові стояти ближче до громади”, чоловіча краватка; ілюстрації з енциклопедичного довідника ” Історія моди”.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Епіграфи: Цей світ лукавства і облуди Я б промінять на край хотів, В якому вільно дишуть груди Між темних урвищ і хребтів.

Я проб’ю собі дорогу до Вершин Слави, але тільки

не безчестям…

Джордж Байрон

Хід уроку

Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення Теми та мети уроку

Вчитель тримає в руках чоловічу краватку. Запрошую вас на урок із історії моди.

Сьогодні в діловому світі не можна обійтися без такої простої, але важливої деталі одягу, як краватка. Ділові люди, беручи участь у важливих зустрічах або зборах, неодмінно надягають її. Для декого цей клаптик матерії вже став частинкою його повсякденного одягу.

Але багато хт : не замислювався над його великою історією.

Слово “краватка” означає невелику смужку тканини, особливим чином зав’язану навколо шиї. Назва походить від німецького Наізіисп (галстук), що означає “шийна хустка”. Краватки дійсно виникли з шийних хусток, історія яких сягає глибини віків.

Першу згадку про краватки можна знайти в історії Давнього Єгипту, де шматок тканини правильної геометричної форми, накинутий на плечі, слугував своєрідним символом соціального статусу його власника. Також одними з перших краватки носили стародавні китайці. Про це свідчать кам’яні статуї біля усипальниці імператора Шихуань Ді – на шиях вельмож і воїнів пов’язки, схожі на сучасні краватки.

Проте ці пов’язки були дуже далекі від сучасних краваток як за способом носіння, так і за формою, і були позбавлені головного атрибуту сучасної краватки – вузла.

Поява в Стародавньому Римі шийних хусток ознаменувала початок епохи краваток у сучасному розумінні цього слова. Проте справжньою перемогою цього символу чоловічого гардероба прийнято вважати 1635 рік. Після перемоги над яничарами турецького султана хорватські воїни були запрошені до французького короля Людовіка Тринадцятого, що було нагородою за мужність і виявлену на полі бою доблесть.

Офіцери хорватської армії носили тоді строкаті шовкові шийні хустки. Нова деталь гардероба настільки сподобалася французькому королю, що він не втримався і теж пов’язав на шию щось подібне, ставши першим законодавцем моди на краватки у Франції, а отже – всієї Європи. Звідси і одна з версій походження французького слова сгачаіїе (фр. – краватка) як похідної від самоназви хорватів.

Слід зазначити, що без подальшого поширення моди на носіння краваток в Англії навряд вони б отримали те значення, яке мають у сучасній діловій моді. В Англії носіння краваток було зведене в ранг високого мистецтва, а джентльменові пропонувалася на вибір до сотні різних способів зав’язування. Найсерйознішою образою для чоловіка було критичне зауваження щодо його краватки.

Показ ілюстрацій з енциклопедичного довідника “Історія моди”.

Вишукано одягнений чоловік, законодавець моди і смаків – такий феномен з’явився в Англії на початку XIX століття разом із романтизмом в поезії та мистецтві.

Вчитель. Загадковий поет лорд Байрон, чию струнку фігуру у оксамитовому приталеному пальто звеличує оригінальна зачіска, – типовий денді. Уява відразу малює картинку: елегантний чоловік, бездоганний костюм, можливо, навіть смокінг, вишукана краватка, ліниві відточені рухи, зневажлива посмішка…

Презентація галереї портретів Байрона.

Вчитель. Продовжимо подорож уявним музеєм історії моди. В 1827 році відомий письменник Оноре де Бальзак написав книгу під назвою “Мистецтво носіння краватки”, в якій пояснив естетичну необхідність пов’язувати краватку. Краватка “побайронівськи” мала бути пов’язана широко, тобто затягувала горло.

Отже, ви вже звикли, що на уроках зарубіжної літератури ми ведемо мову про відомих письменників, а героєм сьогоднішнього уроку стане законодавець англійської моди лорд Байрон.

“Во всем, что связано с гением лорда Байрона, можно обнаружить определенную оригинальность. Поэтому мы не увидим в способе завязывания галстука славным поэтом ни красивости, ни аккуратности, как это приписывается модой.

Самое малейшее сдавливание тела почти всегда “связывает дух”. Как узнать, насколько способен туго затянутый галстук сковать полеты фантазии и задушить мысль? Певец Корсара избежал всех оков. И галстук, названный в его честь, значительно отличается от всех других галстуков: вместо того, чтобы приложить его сначала спереди на шею, он прикладывается к шее сзади, а затем два конца перетягиваются вперед и завязываются на большой узел под подбородком, узел должен был иметь в ширину как минимум 4 дюйма и из него должны были выходить два выразительных конца.

Этот галстук был особенно удобен летом и для путешествий, потому что повязывался вокруг шеи только один раз и не слишком стягивал шею.

Мода на Байрона була дуже довговічною. Жоден поет не змінив настільки традиційний погляд на людину, світ, в якому вона живе, суспільство, політику, моду, сталі літературні канони, як це вдалося Байрону.

Поет був чи не найпопулярнішим літератором не тільки в Англії, але й в усьому читаючому світі XIX століття і створив Твори, герої яких впливали не тільки на людей, які писали, але й на читачів, які намагалися “будувати життя” за ЧайльдГарольдом або Манфредом – герої його творів стали стилем життя цілого поколіня.

Виразне читання вчителем поезії Марини Цвєтаєвої “Поклонник Байрона “.

Ему в окно стучатся розы,

Струится вкрадчивый аккорд…

Он не изменит гордой позы,

Поклонник Байрона, – он горд.

В саду из бархата и блесток

Шалит с пастушкою амур.

Не улыбается подросток,

Поклонник Байрона, – он хмур.

Чу! За окном плесканье весел,

На подоконнике букет…

Он задрожал, он книгу бросил.

Прости поклоннику, поэт!

Сприйняття та засвоєння нового матеріалу

Вчитель. Для епохи романтизму характерне уявлення про необхідність прямого зв’язку біографії митця та його творчості. Поет повинен був жити відповідно до тих ідеалів, які проголошувалися у його творчості.

Це надавало поезіям особливої сили та емоційного впливу.

Волелюбний дух Байрона знайшов утілення в його поезії. Життя поета, його творчість – це соціальна і духовна історія Європи початку XIX ст. Ліна Костенко називала поезію “безсмертним дотиком до душі”.

Пропоную вам спробувати “доторкнутися” до творчості кумира багатьох людей, неперевершеного поета, аристократа за походженням.

Ми можемо дізнатися з його поезій, що Байрон серед усіх романтиків був найбільш суб’єктивним. У всіх його героях активно простежується авторське “я”. Свої вірші поет писав експромтом, ніколи не правив те, що виклав на папері.

Робота з підручником.

І варіант. Самостійно ознайомитися з поезією Байрона” Хотів би жити знов у горах” та біографічними даними про поета за підручником. Чи можна пов’язати життєві події Байрона з поетичними рядками вірша ” Хотів би жити знов у горах”?

Визначте основну думку вірша.

Дайте відповіді на запитання:

-Чому поет порівнює свою душу з прип’ятим птахом?

-Чому поет вважає себе ” серцем сиротою”?

-Як ви розмієте вислів “крижане серце”? Чому Байрон вважає, що саме таке серце у нього?

-Що просить поет у долі?

-Чому поет вагому увагу приділяє ролі людини в суспільстві?

V. Домашнє завдання

Вивчити напам’ять вірш Дж. Байрона (за вибором учня).

Підготувати розповідь про значення творчості Байрона як фундатора течії і літератури романтизму.

О. В. Сутула, завідувач Карлівського районного методичного кабінету Полтавська обл.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Тема уроку: Джордж Ноел Гордон Байрон