Сторінки “сатиричного щоденника” Сашка Чорного

“Сторінки” 1908-1912 гг. увійшли в історію Росії під час реакції. Страх, розчарування, розгубленість охопили й інтелігентські верстви населення. У сатиричному щоденнику Сашка Чорного з’явилися перші “записи”, зроблені як би від імені й з доручення таких “інтелігентів”.

Повернувшись спиною до надії, що обдурила, ” И безпомічно звісивши втомлену мову.

Не роздягнувшись, він спить у європейському одязі И хропе, як хворий паровик

Стомила Ідея бесплодьем інтрижок, По кутах павутина ледачої туги, На підлозі купи нерозрізаних

книжок И розбитих скрижалей шматки… Завершується запис сповіддю-монологом “мученика”: Були яскраві мовлення й сміливі жести И неповних бажань очманілий хоровод Я наречений прекрасної нареченої, що не прийшла, Я хворий, стомлений виродок Інтелігент

Зухвала відраза вульгарністю, плазуванням, боягузтвом, зрадницьким мовчанням відзначене поводження інтелігента, що здався на милість перемігшої в Росії реакцій. Про цьому яскраво говорить ще один запис у щоденнику сатирика, різка, як ляпас, хльостка:

Відбій, відбій. У момент кожної, Під стіл юрбою. У будь-який момент Индифферент: Сім’я, горщики,

Справи, грішки – Саме собою. Відбій, відбій, відбій! “Відречемося від старого миру…” І поліземо гуськом під ліжко. Нам, що устали від шумного бенкету, Треба свіжі сили набрати.

Ура! Відбій

“Порнографія духу”, як епідемія, поширилася по російських столицях, губернським і повітовим містам, заражаючи парламентські фракції, державні служби, редакції, літературні салони, різного роду станові збори нездоровим інтересом до інтимних подробиць життя знаменитостей, похмурим сюжетам (самогубствам), слухам, пліткам, патологічним відхиленням.

“Прокляті” питання, Як дим від цигарки, Розсіялися в імлі Прийшла Проблема Підлоги, Рум’яна фефела, И ірже весело… Пісня про поле

Сашко Чорний уважав, що основною причиною деградації інтелігента “зразка 1909 року” є його відірваність від життя народу. Ніколи популярна в середовищі інтелігенції ідея “ходіння в народ”, героїка народництва цинічно висміювалися перекрученими мутантами. І от “запис” у щоденнику сатирика, у якій тонко помічене це огидне знущання:

Квартирант і Текля на дивані ПРО, який урочистий момент! “Ти – народ, а я – інтелігент,- Говорить він їй серед цілувань.- Нарешті-Те, тут, зараз, удвох, Я тебе, а ти мене – зрозуміємо…” Крейцерова соната

Втрата індивідуальності, нівелювання особистості, перетворення ніколи інтелігентної людини в карикатуру – от смутний підсумок урядів психологічної обробки, результат погроз, залякування, цензури, стеження, виказування, бездуховності, газетно-журнальній порнографії. Усе в штанях, скроєних однаково, При вусах, у пальто й у казанках. Я схожий на вулиці на всякого И зовсім гублюся на кутах… Як би мені не обмінятися особистістю: Він увійде в мене, а я в нього,- Я охоплений повною безрізницею И боюся рішуче всього.

Усе в штанях, скроєних однаково. Мерзенна атмосфера егоїзму, вульгарності, мир, у якому надії зв’язують “синіми кредитками замість Синього птаха”, де панує “однаковість сіреньких масок від генія до коней”, де “сім’я – єралаш, а знайомі – скиглії” і “духовна смерть лютішає й сослепу косить, п’яна й сильна”, нарешті, відчуття повної безвихідності й тупика настільки травмували душу інтелігентного, але слабохарактерної людини, що його розум охоплювала песимізм, в серце вселявся розпач, а в “щоденнику” з’явився запис, подібна цієї:

Мій близький! Вас не тягне з віконця Об бруківку брякнути шалою головою? Адже тягне, правда? Жовтий будинок

Післямова до “сатиричного щоденника” Пройшло вже вісімдесят п’ять років з моменту виходу збірника “Сатири” Сашка Чорного, але проте розповідає про те, як вона разом із сестрою Настасією супроводжувала батька під час відвідування берлінської гіпсової ливарної й складів “зліпків з мармурових оригіналів”, античних і ренесансних (головним чином тих, які воскрешали давньогрецькі міфологічні сюжети й образи).


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Сторінки “сатиричного щоденника” Сашка Чорного