СПІВЕЦЬ – ЛЕСЯ УКРАЇНКА (Лариса Петрівна Косач) (1871-1913)

Українська література 6 клас – Л. Т. Коваленко

Я І СВІТ

ЛЕСЯ УКРАЇНКА (Лариса Петрівна Косач) (1871-1913)

СПІВЕЦЬ

Пишно займались багрянії зорі

Колись навесні,

Любо лилися в пташин ому хорі

Пісні голосні;

Грала промінням, ясним самоцвітом

Порання роса,

І усміхалась весняним привітом

Натури краса.

Гордо палала троянда розкішна,

Найкраща з квіток, –

Барвою й пахом вродливиця пишна

Красила садок.

* Асоціація – це поняття, що виникає при згадуванні іншого. Наприклад, коли кажуть “лимон”,

ти відразу відчуваєш, ніби з’їв кисле.

А соловейко троянді вродливій

Так любо співав,

Голосом дивним співець чарівливий

Садки розвивав;

Слав до вечірньої зорі прощання,

Що гасло вгорі,

Ще ж голосніше співав на вітання

Поранній зорі…

Вже пролетів, немов пташка зальотна,

Весняний той час, –

Осінь холодная, осінь вільготна

Панує у нас.

Тихо спускається нічка осіння, –

Година сумна;

Місяць холоднеє кида проміння;

Здалека луна

Пугача віщого крик – гук єдиний.

Діброва німа.

Де ж соловейко? Де ж спів солов’їний?

Ох, де ж. він? Нема!

В

вирій полинув, де вічная весна,

Натхненний співець.

Вічно красує там рожа чудесна,

Там теплий вітрець;

Глухо і смутно кругом на просторі,

Мій гаю сумний!

Кинув співець тебе в тузі та в горі,

Тебе й край рідний.

Тиша така тепер всюди панує.

Лиш в листі сухім

Вітер зітха, мов дріада сумує,

Із жалем глухим.

Чом я не маю огнистого слова,

Палкого, чому?

Може б, та щира, гарячая мова

Зломила зиму!

І розлягалась би завжди по гаю

Ясна-голосна

Пісня, й розквітла б у рідному краю

Новая весна.

Та хоч би й крила мені солов’їні,

І воля своя, –

Я б не лишила тебе в самотині,

Країно моя!

Андрій Крилов. Соловей і троянда

ПОМІРКУЙ НАД ПРОЧИТАНИМ

1. Визнач провідний мотив вірша.

2. Проаналізуй, як у вірші поєднано різні настрої. Із чим пов’язана зміна настрою? Підтверджуй свої думки прикладами з твору.

3. Наведи приклад художнього паралелізму у вірші. З якою метою автор використовує цей прийом?

4. Прочитай описи природи у вірші. Який образ змальовано в кожному описі?

У вірші Лесі Українки “Співець” описується природа навесні і сумної осінньої пори. Опис природи в літературному творі називається пейзажем. Він часто служить для передачі настрою героя.

ЗБАГАЧУЙ СВОЄ МОВЛЕННЯ

У вірші Леся Українка використала не зовсім звичні для сучасної української мови прикметники: багрянії, холодная, вічная, гарячая, новая. Таку форму прикметників письменники вживають для вираження врочистості, емоційної піднесеності або наслідування мови фольклорних творів. їх називають повна нестягнена форма прикметників.

Пешно – яскраво.

Багруний – густо-червоний.

Порання (роса) – ранкова, яка буває вранці.

Натора – природа.

Вродлевиця – красуня.

Красила – прикрашала.

Вільгітний – не обмежений дотриманням законів, правил, зобов’язань; вільний.

Дріада – німфа, покровителька дерев.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Навчись виразно читати вірші Лесі Українки “Тиша морська” і “Співець”.

2. Поділися своїми враженнями з рідними та друзями про вірші Лесі Українки.

3. Випиши з вірша “Співець” у зошит по два епітети, порівняння та персоніфікації.

4. Завдання для допитливих. Прочитай твір Оскара Вайльда “Соловей і троянда”. Порівняй його з поезією “Співець” Лесі Українки.

Поясни, що мають спільне, а чим відрізняються ці два твори.




1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

СПІВЕЦЬ – ЛЕСЯ УКРАЇНКА (Лариса Петрівна Косач) (1871-1913)