Літературне читання 4 клас – О. В. Науменко – Генеза 2015
КРАСА СВІТУ В ХУДОЖНЬОМУ ТВОРІ
ЛІРИКА
Пейзажна лірика
МАРКО ВОВЧОК
Справжнє ім’я Марка Вовчка (1833-1907) – Марія Олександрівна Вілінська. Народилася письменниця в Орловській губернії. Навчалася в жіночому пансіонаті в Харкові. Після одруження разом із чоловіком виїхала в Україну, займалася фольклористикою, вивчила українську мову, звичаї і традиції українського народа. Псевдонім Марко Вовчок узяла тоді, коли розпочала літературну діяльність.
За тематикою
Прочитай, як описала вечір Марко Вовчок.
Надійшов теплий тихий рожевий літній вечір. Ось гаснуть уже останні промені сонця, і землю поволі обгортає нічна пітьма і прохолода. Небо вкривається безліччю зірок, а згодом і місяць випливає над обрієм1.
Як гарно буває в такий тихий нічний час плисти річкою на човні! Дивишся вгору – там світять тобі зорі. Глянеш униз, на воду, і там світять тобі зорі.
Вгорі пливе місяць, і під
– Доведи, що письменниця милується красою літнього вечора. Що її зачаровує? Назви художні засоби, за допомогою яких Марко Вовчок описує вечір і передає свої почуття.
– Склади загадки про зірки, місяць, небо, вечір.
1 О́брій – прилегла до землі частина небесного простору, небосхил.
2 Пле́со – широка ділянка річки зі спокійною течією.
– Знайди спільне й відмінне в змалюванні літнього вечора Лесею Українкою та Марком Вовчком.
– Виконай завдання (на вибір):
1. Вивчи і прочитай з пам’яті дві строфи вірша Лесі Українки “Сосна”.
2. Прочитай з пам’яті опис (або його частину) вечора Марка Вовчка.
СОСНА
З вітром весняним сосна розмовляла,
Вічнозелена сосна.
Там я ходила і все вислухала, що говорила вона.
Ой, не “зеленого шума” співала
Вічно смутная сосна…
Ні, не “зеленого шума”!
Чулася в гомоні тяжка зимовая дума.
Ранком зимовим діброва мовчала,
Наче замерзла сумна,
Тільки рясним верховіттям шептала
Вічнозелена сосна.
Там я ходила і все вислухала,
Що говорила вона, –
Та не веселая дума
Чулася в гомоні того “зеленого шума”!..
Леся Українка
– Чому сумувала сосна у вірші Лесі Українки? Прочитай.
– Як ти гадаєш, коли верховіття сосни зашумить весело?
– Знайди в тексті вірша слова-ознаки, слова, ужиті в переносному значенні, звукопис. Як вони допомагають уявити описану картину, почути звуки в діброві?
Чи знаєш ти?
У давні часи дівчата виходили вітати весну хороводами, веснянками. Однією з найпоширеніших була веснянка “Зелений шум”:
Ой, нумо, нумо, в зеленого шума.
А в нашого шума зеленая шуба.
– Переглянь прочитані вірші Лесі Українки. У якому з них вона змалювала картину заходу сонця?
– 3 яких віршів рядки: “Прощай, веселеє сонечко ясне!”, “Білії хмаринки, лебедині крила угорі гуляють…”, “З вітром весняним сосна розмовляла…”?
– Який з прочитаних віршів нагадав тобі пісню? Яку музику (сумну, веселу, спокійну, ніжну) треба до нього дібрати?