Не маю заперечень проти того, що характери героїв твору обумовлені соціальним становищем суспільства в пореформеному селі, коли загальнолюдські цінності й повага до традицій почали зазнавати змін. І ці зміни були не на краще. Але мені б хотілося виділити у “Кайдашевій сім’ї” Івана Нечуя-Левицького один образ серед інших, бо, на мою думку, цей образ є більш значущим і символічним, що втілює в собі нехтування народними традиціями, народною етикою і народною мораллю.
Перечитаймо уважно твір ще раз, але під таким кутом зору: хто є призвідцем
Мотря. Хто затіяв колотнечу, що призвела до тяжкої травми літньої жінки (Кайдашихи)? Мотря. Хто дітей нацьковував, подаючи найгірший приклад поведінки? Звичайно, Мотря!
Яку б подію ми не взяли, пов’язану зі сварками, в центрі її буде Мотря. Тому, на моє переконання, образ Мотрі слід розглядати як образ-символ всього того негативного, що принесла в суспільство реформа. Символізм виявляється ще й у тому, що протягом усього
Тимчасове затишшя у стосунках має вигляд позитивного вчинку з боку Мотрі. Але ми, як читачі, розуміємо, що це тимчасово. Чоловік через деякий час після одруження намагається протидіяти їй, але розуміє, що все це даремно і починає сприймати її як якесь неминуче лихо, що оселилося поруч і його треба терпіти.
Бажання помститися за кривду недовгого проживання зі свекрухою рухає Мотрею все життя. Це перетворюється на нав’язливу ідею, її не зупиняє навіть те, що діти часто наслідують батьків у вчинках, словах, поглядах на життя. Яким прикладом може бути Мотря для своїх дітей?
Звісно, це зовсім не означає, що вони стануть копією своєї матері, але наслідування вчинків матері призводитиме до багатьох конфліктів і непорозумінь із оточенням, і їм ще довго доведеться позбавлятися поганих звичок.
Символічним є також і те, що під впливом вчинків Мотрі навіть Мелашка перетворюється на лайливу і злу жіночку. Та це не зовсім так. Я сказав би інакше: вона починає розмовляти з Мотрею тією мовою, яка є зрозумілою і доступною їй (крім лайки, вона іншої мови не розуміє), бо в інших ситуаціях Мелашка цілком добропорядна жінка із вразливою душею, і тільки те, що додано реформою у стосунки між людьми (образ-символ Мотрі) спонукає її чинити опір таким чином.
Мотря без будь-яких докорів сумління переступає узвичаєні правила і це шокує оточуючих, доводить до розгубленості, а далі починається стихійний пошук боротьби з таким лихом, як нехтування звичаями.
Тож поміркуймо над образом Мотрі як образом-символом перехідного періоду різних суспільних формацій. І дай Боже, щоб це не торкнулося нашого суспільства, бо легко перекреслюються правила, а нові писати – надто складно.