Роль вчителя в житті Миколки (за оповіданням “Школяр”) – ІІІ варіант – АРХИП ТЕСЛЕНКО

ТВОРИ З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ

ІІІ варіант

В творі Архипа Тесленка “Школяр” розповідається про долю хлопчика Миколки. В бідній селянській родині він найстарший, і є ще кілька малих дітей. Батьки у нього неграмотні.

Автор з симпатією змальовує хлопчика: “Такий школярик гарнесенький був: сумирненький, сором”язливенький, млявенький, як дівчинка”. Хлопчику дуже подобалось вчитися, він був допитливим і жадібним до знань. Учителю подобався Миколка, його бажання вчитися. Хлопчикові не було що їсти, що взути, але він все одно

тягнувся до школи, учителя.

Учитель співчував Миколці. І коли в хлопця розвалились чоботи, подарував свої “зайві”. Батько Миколки вважає, що вчитись – то для “панів”. Але коли вчитель подарував чоботи, це ніби розбудило в Прокопі щось добре.

Він розпитує сина про школу, про те, чого він навчився. Батько хвалить сина і каже, що віддасть його учитись далі “у хторокласну”, щоб сина “хоч би до маленького до чого довести”. “Хоч би ти не страждав, як я оце”, – каже Прокіп. Отже, приклад вчителя, його ставлення до Миколки показує батькові, що у нього здібна дитина, яку треба вчити. Коли Миколка

був у вчителя вдома, йому дух захопило, що так гарно можна жити.

Вчитель каже йому: “Ото вчись, то й ти будеш у такому..” Для хлопчика таке життя в гарному домі, чай із стакана з цукром і булкою, гра на скрипці – мрії, які можуть здійснитися, якщо вчитись. Але ці мрії для дитини з бідної родини виявились нездійсненними. На другу осінь його віддали у найми, а потім – у поводирі. І відбулася остання зустріч Миколки з учителем.

Було холодно, йшов дощ і до хати учителя постукав старець з поводирем. Цим поводирем виявився Миколка. Учителю було дуже шкода хлопчика.

Через відчинені двері хлопчик побачив “стіл, розгорнуту книжку, скрипку, картини…” і заплакав. Бо він побачив свою нездійсненну мрію. Вчитель, його життя були для Миколки прикладом кращого життя, яке так і залишилося мрією.

Дуже шкода Миколку. Він прагнув до науки, але не мав можливостей. А ми, сучасні діти, маємо можливості, але інколи не маємо бажання.

Нам треба пам’ятати про ті далекі для нас часи, коли не кожна здібна дитина могла навчатись.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5.00 out of 5)

Роль вчителя в житті Миколки (за оповіданням “Школяр”) – ІІІ варіант – АРХИП ТЕСЛЕНКО