Архип Тесленко ввійшов в історію української літератури як співець селянської бідноти, правдивий і безпосередній виразник настроїв народних мас. Зубожіння, пролетаризація селянства – як наслідок капіталістичної експлуатації, визвольні прагнення сільської бідноти – основні теми творів Тесленка.
Соціальні конфлікти і контрасти він зображував з позицій революційного демократа. Вже перші оповідання Тесленка були пройняті гарячим протестом проти безправ’я і визиску трудящих мас. Герої оповідань “За пашпортом”, “Хуторяночка”,
Письменник показує, як в умовах гноблення розбиваються надії селянської бідноти на поліпшення свого становища. Розбиваються мрії молодого селянина-заробітчанина наймитською працею вибитися із злиднів (“За пашпортом”). З дитячих років він працює в наймах. Від куркуля хлопець іде в найми до великого землевласника.
Виснажлива праця біля машини під наглядом прикажчиків, поганий харч, штрафи, образливе для людської
Наймит вирішує йти на заробітки на південь України. Але з наказу пана сільська влада не видає парубкові пашпорта і примушує повернутися на роботу в панський маєток. Безземелля, злидні міцно тримали в лабетах голоду бідняцькі родини, породжували численні трагедії.
В світі визиску й наживи визнавалася лише одна влада – влада грошей. Вона ламала і нівечила життя трудящої людини. Пай з оповідання “За пашпортом” наживається на штрафах і дробітках наймитів, тримає в руках цілу волость. Соціальне й психологічно загостреним є образ Парасі, в новелі “Наука”. Парася – напівсирота.
Батька передчасно загнала в могилу нужда.
Мати не може найнятись на службу. Ніхто не хоче брати наймичку з малою дитиною. У знедоленої молодиці один вихід – жебрати. Перші, надзвичайно болісні кроки освоєння “науки” лжебрацтва і є темою оповідання “Наука”.
Жебрацтво стало єдиною професією, доступною дітям сільської бідноти.
Твори письменника про наймитську долю пройняті щирим уболіванням. Доля селянина-бідняка постійно хвилювала письменника. З винятковою силою реальності показав письменник щоденні бідування злидарів, нестерпні умови їхнього існування.