“Хто винен?” – “Невістка!” – “Таж її в хаті нема!” – “Але ж он її спідниця на бильцях висить!” Тривкість цієї української приказки така ж очевидна, як і актуальність персонажів повісті І. Нечуя-Левицького “Кайдашева сім’я”.
Хіба вони неможливі сьогодні? Цінність класики полягає саме в тому, що вона проектується на різні часи, у тому числі і на наш. Перевелися Кайдашихи? Не перевелися.
Вони вже не відбирають у невісток мотовила чи горшків. Вони стали “інтелігентнішими”. Але незгода між свекрухами
Навіть іронічна приказка є: любитися їм треба на відстані – чим далі, тим міцніше.
Звичайно, люди високого інтелектуального рівня, хорошого виховання не дозволяють собі сцен у дусі “Кайдашевої сім’ї”, проте при бажанні цілком можна було би знайти психологічні типи Мотрі, Мелашки, Карпа, Лавріна. Прагнення до володіння різними матеріальними благами (житлом, автомобілем тощо) нерідко доволі відчутно “підігріває”
А Кайдаш із його пияцтвом? Автор наголошує, що то панщина наклала свій гіркий відбиток на поведінку цього загалом доброго і працьовитого чоловіка. То й що з того, що давно минулися кріпаччина, панщина? Чого гріха таїти, наш час також доволі складний, з неба не сиплеться манна, заробітки даються людям важко і часто не бозна-які багаті.
А “жива вода” з давніх пір і по сьогодні славиться своїм псевдолікувальним ефектом, бо й досі люди топлять у ній усілякі болі, кривди, невдачі. А скільки нині маємо анекдотів на теми “кодування від пияцтва” – на зразок магічних дій Кайдашихи над горілкою, “заправленою цуценям та оселедцем”, що мала відбити в Кайдаша охоту до її вживання, а натомість чоловік “як напився тієї знахурської горілки, … то пив поспіль три дні”.
Так само актуальними є такі речі, як ставлення людей до “розкопування шляху”, того горезвісного горбка, якого нечистий посадив коло Кайдашевої садиби, “наче гулю на кумовій лисині”. Горб заважає всім, бо у возовицю на ньому ламається чимало возів, проте давнє, як світ, “мені що, більше всіх треба?” не пускає сусідів взяти заступи та й розкопати спільно той гемонський шлях.
Або інше. Історія з шинками. Хитрий жид споює громаду, улещує її солоденькими промовами, дає хабарі сільській владі – і тим не лише рятує від закриття свої шість досить “дорогих” шинків, але й викупляє сьомий, громадський, монополізуючи право скрізь встановлювати свої ціни. Комерція!..
Тріумф метикуватого глузду і лихо для простодушних наївних громадян.
Чимало прикладів із повісті “Кайдашева сім’я” підтверджують актуальність цього блискучого гумористичного твору та його персонажів. Звичайно, повість є і своєрідним художньо-історичним документом тієї доби, проте вона має очевидні та яскраві паралелі з нашим часом, оскільки багато в чому людська природа залишається незмінною.