ПЛОМІННИЙ ДЕНЬ – ОЛЕНА ТЕЛІГА (1907 – 1942)

Українська література 7 клас – Л. Т. Коваленко – Освіта 2015
МИ – УКРАЇНЦІ
ОЛЕНА ТЕЛІГА (1907 – 1942)
ПЛОМІННИЙ ДЕНЬ

День прозорий мерехтить, мов пломінь,

І душа моя горить сьогодні.

Хочу жити, аж життя не зломить,

Рватись вгору чи летіть в безодню.

Хоч людей довкола так багато.

Та ніхто з них кроку не зупинить,

Якщо кинути в рухливий натовп

Найгостріше слово – Україна.

І тому росте, росте прокляття!

Всі пориви запального квітня

Неможливо в дійсність перелляти,

На землі байдужо-непривітній.

Хочу

крикнуть в далечінь безкраю

І когось на допомогу кликать.

Бо душа моя сьогодні грає

І рушає на шляхи великі.

Іван Марчук. Пробудження

Хай мій клич зірветься у високість

І, мов прапор в сонці, затріпоче,

Хай кружляє, мов невтомний сокіл,

І зриває рідних і охочих!

Все чекаю на гарячий подих, –

Геній людський чи лише випадок, –

Щоб застиглі і покірні води

Забурлили водоспадом.

І коли закрутить непогода

І мене підхопить, мов піщину,

Хай несуть мене бурхливі води

Від пориву до самого чину!

ЗБАГАЧУЙ СВОЄ МОВЛЕННЯ

1. В останніх рядках поезії

лірична героїня каже:

Хай несуть мене бурхливі води

Від пориву до самого чину!

Поясни значення слова чин, дібравши синоніми до нього з наступних речень:

* Хо слухає, як молодий лікар розгортає плани своєї лікарської та просвітньої діяльності на селі (М. Коцюбинський).

* Краю мій, чи я зробив усе, що треба, в дії й слові?.. (В. Сосюра).

* Політична.. воля в Росії не може бути осягнута інакше, як спільною акцією всіх її освічених народів (М. Драгоманов).

2. У зошиті запиши синонімічний ряд до слова чин та визнач, яке з них має відтінок урочистості.

3. Порівняй, чи однакове лексичне значення має слово чин у вірші О. Теліги та в реченні Я слухаю промову і одночасно думаю – яким чином тут опинився батько? (Л. Смілянський).

ПОМІРКУЙ НАД ПРОЧИТАНИМ

1. Поясни, якими переживаннями пройнятий цей вірш. Які почуття він пробудив у твоїй душі?

2. Прокоментуй, як ти розумієш зміст поетичного рядка Найгостріше слово – Україна.

3. Поясни, як відрізнятиметься настрій, з яким ти прочитаєш першу й другу строфи. Як ти прочитаєш заключну строфу – з підвищенням або пониженням інтонації? Чому?

4. Поясни, якою ти уявляєш ліричну героїню вірша.

5. Наведи докази до тези, що ліричній героїні притаманні максималізм й оптимізм. Цитуй уривки з твору.

6. Порівняй життєві принципи О. Теліги та ліричної героїні вірша і поясни, наскільки вони збігаються. Наводь приклади з біографії поетеси та цитуй уривки з твору на підтвердження своєї думки.

7. Визнач мотив вірша. Прочитай поетичні рядки, які його виражають. Вислови своє ставлення до поетичної ідеї твору.

8. Прокоментуй, як ти розумієш назву твору. Із чим вона більше співзвучна – з темою чи ідеєю твору?

ЛІТЕРАТУРА В КОЛІ МИСТЕЦТВ

Деякі вірші О. Теліги покладено на музику. Послухай пісні на слова поетеси. Добери з її поетичного доробку твори, які, на твою думку, теж “просяться на музику”.

Якщо бажаєш, спробуй написати авторську пісню.

ТВОЇ ЛІТЕРАТУРНІ ПРОЕКТИ

Без перебільшення можна сказати, що Олена Теліга і Олег Ольжич були етичним і моральним еталоном свого часу. Вони розділили трагічну долю України і присвятили їй своє життя.

Досліди з однокласниками, які місця в м. Києві пов’язані з перебуванням цих двох поетів.

У соціальних мережах створи з однокласниками творчу групу “Лицарі духу”, на якій оприлюдни результати пошуку. Додавай на сторінку інформацію про героїв сучасності, які здійснили громадянський подвиг в ім’я Батьківщини.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вивчи напам’ять один із віршів Олега Ольжича чи Олени Теліги (на вибір).




1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

ПЛОМІННИЙ ДЕНЬ – ОЛЕНА ТЕЛІГА (1907 – 1942)