У білі, сліпучі дні весни чи раннього літа дівчата з місцевого медучилища проводять на території фортеці заняття з протиповітряної оборони. З ношами, у важкому спецодязі, з сумками Червоного Хреста через плече, розсипавшись по замковому пустирищу, юні медички зі сміхом долають уявну радіоактивну зону, долають навчальну смерть і все когось рятують, рятують, рятують…
Територія між валами саме для таких “ученій”, горби, бур’яни. Щоліта в ямах археологи знаходять собі роботу, на пагорбах кози космічної ери пасуться. Споруда римських
Лише з моря фортеця ще й має вигляд: здалека відкривається морякам її силует на скелястій кручі над лиманом, над білим, виноградним містечком. Є загадковість у вежах її, пам’ять часів, відгомін давніх пристрастей.
Де колись римлянин чи турок зубами скреготів, тягнучи в укріплення свою розпатлану жертву, нині медички весело перебігають між валами, крізь протигазні маски сміються очима до перехожих.
А в перерві між заняттями, посідавши на мурах, де провіває вітерець,
Лицарі науки, щось там вони все шкребуть, усе шукають уперто, байдужі до всього на світі, крім своїх вічних черепків (О. Гончар; 251 сл.).
Завдання до тексту
1. Визначити стиль і тип мовлення.
2. Скласти план до тексту. Орієнтовний план
1. Заняття з протиповітряної оборони.
2. Територія між валами саме для таких “ученій”.
3. Фортеця давно вже нікого не відлякує.
4. А в перерві між заняттями у люстерко позиркують дівчата.
5. “Лицарі науки”.
3. Лексична робота.
– Археологія – наука, що вивчає давні побут і культуру людського суспільства на підставі речових пам’яток минулого, добутих розкопками.
– Бійниця – отвір для стрільби у стіні оборонної споруди, бронепоїзді та ін.
– Черепки – Тут Уламки розбитого глиняного виробу.
4. Словниковий диктант. Записати та пояснити правопис слів. Каменоломні, черепки, Червоний Хрест, протиповітряна обо рона, медучилище, радіоактивна зона, протигазна маска.
5. Питання до тексту.
– Що проводилося на території фортеці?
– Як проходили ці заняття?
– Чому територія старої фортеці ідеально підходила для таких занять?
– Опишіть територію фортеці.
– Чим займалися дівчата між заняттями?
– Хто працював на території фортеці? У чому полягала їхня робота?
6. За складеним планом Переказ – ати текст.