Переказ – АКАЦІЇ

Весною, коли рясним білоцвіттям каштанів і акацій закипає Київ, вечорами синіми виходжу я на круті й зелені схили Дніпра.

Знайомою стежкою пробираюсь у парк до Аскольдової могили, сідаю на лавці під білим наметом розквітлої акації і слухаю дивний зачарований гомін землі.

Солодкі пахощі настояних на сонці акацій пливуть у повітрі, злегка паморочать голову і викликають у душі терпкий смуток.

У гущавині, що заплела круті дніпровські схили, не вгаваючи, співають, заливаючись солодким щебетом, солов’ї, і пісні запізні – лих молодих

веслярів линуть знизу від ріки, котяться над дніпровськими плесами.

Заходить блакитна ніч, ясними мерехтливими зорями гаптуючи небо, і тихими лунами озиваються зелені парки на косогорах, пливуть над ними звуки пісень, схвильований шепіт, притишені сміхи.

То виходить юність на дніпровські кручі, під місяць і зорі, де білим полум’ям свічок догорають капітани.

Прийшли сюди, у київські сади і парки, ті, кому нині по вісімнадцять-двадцять весен, ті, що сиділи над книгами в аудиторіях, ті, що стояли на риштованнях нових будов.

Наді мною тихо шумлять акації, стоять, мовби загорнувшись у білі, ніжні прозорі

тканини; срібне мереживо заплітає в їхні рясні крони місяць, ласкавий вітер голубить їхні кучері.

А вони злегка погойдуються в млосній нестямі, такі запашні та соромливо-ніжні.

Я сиджу, дивлюсь і слухаю. Я вбираю в себе всі звуки, і пахощі, і далеке минуле, що встає легендою з дніпровських гір, переносить мене в інший світ…

І я згадую свою неповторну юність, що давно пройшла цими стежками та крутими схилами, юність, обпечену вогнем, биту громами та горем, сувору та грізну… (/. Цюпа; 252 сл.).

Завдання до тексту

1. Визначити стиль і тип мовлення.

2. Скласти план до тексту. Орієнтовний план

1. Виходжу я на круті й зелені схили Дніпра.

2. Солодкі пахощі настояних на сонці акацій.

3. Заходить блакитна ніч.

4. Київські сади і парки.

5. Я вбираю в себе всі звуки.

3. Лексична робота.

– Плесо – спокійна, чиста водна гладь.

– Риштовання – тимчасовий дощаний настил на підвищенні; поміст.

4. Словниковий диктант. Записати та пояснити правопис слів. Білоцвіття, Аскольдова могила, розквітлий, риштовання, дніп ровські схили, солов’ї, дніпровські плеса, мерехтливий, косо-

Гори, притишений, дніпровські кручі, полум’я, київські сади, вісімнадцять-дев’ятнадцять, мереживо, дніпровські гори, неповторний, обпечений, стежками.

5. Дібрати епітети до іменників.

Гомін (зачарований), пахощі (солодкі), смуток (терпкий), щебет (солодкий), ніч (блакитна), луна (тиха), парки (зелені), шепіт (схвильований), кучері (запашні, соромливо-ніжні), вітер (ласкавий).

6. Питання до тексту.

– Яким настроєм сповнений цей Твір?

– Розкажіть, які почуття у вас викликає прихід весни, пробудження природи?

– Що викликають у душі пахощі акацій? Чому?

– Що згадує оповідач, сидячи в парку?

7. За складеним планом стисло Переказ – ати текст.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Переказ – АКАЦІЇ