Пародія в романі Пушкіна “Євгеній Онєгін”

Головні образи роману “Євгеній Онєгін”, носії авторських ідей і настроїв – Онєгін і Ленський. Вони втілюють різні настрої в середовищі російського дворянства після перемоги у війні 1812 року. У Росії настав період реакції, і клас дворян розшарувалася на групи за принципом відношення до правлячого режиму: одна була оплотом режиму, інша, найбільш талановита і прогресивно мисляча, готувала державний переворот у таємні товариства, третя, критично сприймає дійсність, гризли неробством, не знаходячи собі місця в існуючій політичній системі,

У романі “Євгеній Онєгін” представлені всі ідейно-психологічні шари російського дворянства.

Євгеній Онєгін “- син процвітаючого петербурзького чиновника – отримав типову для свого часу і класу домашню освіту. О. С. Пушкін досить критично оцінював рівень освіченості свого покоління:

Ми всі вчилися потроху Чому-небудь і як-небудь, Так воспітан’ем, слава богу,

У нас не дивно блиснути.

Тим не менше Онєгін знав латинь, античну літературу, яку, правда, не любив, захоплювався прогресивної економічною теорією, історією, філософією:

Лаяв Гомера, Феокріта; Зате читав Адама Сміта…

До того

ж Онєгін завжди грав якусь роль, що відповідає певній світської умовності, і вдало прикривав поверховість освіти продуманим поведінкою:

Мав він щасливий талант Без змушений у розмові Торкнутися до всього злегка, З вченим видом знавця

Зберігати мовчання у важливому суперечці І порушувати посмішку дам Вогнем нежданих епіграм.

Євген вів типову для столичної аристократії життя: бали, ресторани, театри, прогулянки по Невському проспекту, любовні розваги, в яких він вельми досяг успіху завдяки здатності “жартома невинність дивувати, лякати відчаєм готовим, приємною лестощами бавитись”. І все ж він виділяється серед загальної маси “золотої молоді” критичним мисленням, благородством душі. Пушкін, називаючи його “другим Чадаевим”, визнавав своє духовне споріднення з героєм:

Мені подобалися його риси, Мріям мимовільна відданість, Неподражател’ная дивина І різкий, охолоджений розум.

Онєгін віддавав собі звіт в суєті і безглуздості світського життя, наповненою нещирістю, умовностями. Як людина він з гіркотою усвідомлював спустошуючий душу суєту “світла порожнього”, і їм опанувала “російська хандра”:

Ні: рано почуття в ньому охолонули;

Йому набрид світла шум;

Красуні недовго були

Предмет його звичних дум;

Зради втомити встигли;

Друзі і дружба набридли…

Спроби боротьби з “душевної порожнечею” через невміння систематично трудитися тільки збільшили його озлобленість, похмурість, духовне самотність, пересиченість життєвої суєтою, згасання “серця спека”.

Опинившись у успадкованих маєтку, Онєгін полегшив життя селян заміною гнітючій панщини “оброком легким”, але непослідовність, невміння працювати не дозволили йому розвинути реформаторську діяльність. “Душевна порожнеча” не залишала його і в селі: вульгарні розмови сусідів-поміщиків, що витягують вузькість кругозору і примітивність мислення, обтяжували його, він віддав перевагу їм горде й гірке самотність.

Душевний сон Євгена був порушений освідченням у коханні чарівній, щирої й глибокої дівчата, і “відчувають запал старовинний їм на хвилину опанував”, але внутрішня спустошеність і благородство душі не дозволили щирому пориву розвинутися в любов.

Знайомство з молодим, освіченим романтичним поетом Володимиром Ленським, також різко виділялося в масі помісного дворянства, скрасило Онєгіна години дозвілля, подарувало хвилини високого спілкування. Ленський здавався повною протилежністю Онєгіна: “волелюбні мрії, дух палкий, завжди захоплена мова”, недосвідченість і гарячковість, серцева недосвідченість і щира поривчастість – все відрізняло юного поета від Євгенія. Ленський з усім нерозтрачених жаром душі мріє про щастя всього людства, вірить у священні узи справжньої дружби:

Він вірив, що друзі готові

За честь його Боже наш, прийняти окови…

Що є обрані долями,

Людей священні друзі;

Що їх безсмертна сім’я

Неперевершеними променями

Коли-небудь нас осяє

І світ блаженством обдарує.

Як нагадують ці рядки щирі і натхненні вірші Пушкіна про ліцейського братерство або сповнене мужності і благородства вірш, присвячений друзів-декабристів!

Безумовно, Ленський був духовним родичем декабристів, його суспільні ідеали настільки ж гуманні і благородні. Правда, цей “напівросіянина сусід” Онєгіна був далекий від національного грунту. Його високі ідеали були вельми розпливчасті, невизначені, втілювалися в поезії в “щось і ту-ту манну далечінь”.

Холодний розум, душевна пересиченість і туга Онєгіна не заважали йому милуватися щирістю поривів юного поета, палкістю його почуттів, запалом переконань. Євген як характер скритний, самотній, обернений у себе навіть в ранній юності не відрізнявся такою щирістю, чистотою помислів, силою переконаності, він завжди грав певну роль. Можливо, Онєгін навіть злегка заздрив чесності, природності одного, приховуючи за іронією захоплення його прямотою і запалом:

Він слухав Ленського з посмішкою.

Поета палкий розмова,

І розум, ще в сужден’ях хиткою,

І вічно натхненний зір, –

Онєгіна все було нове-Наскільки

Онєгін душевно спопелить, позбавлений усіляких ілюзій і ідеалів, настільки Ленський чистий душею, сповнений високих думок, шляхетних устремлінь, романтичних поривів:

Обурення, співчуття,

На добре чистий любов

І слави солодке морока

У ньому рано хвилювали кров.

Дуже пристрасно, самозабутньо віддається Володимир почуттю кохання до Ольги. Вона представляється йому вінцем створення, втіленням досконалості, все в ній бачиться йому в рожевому світлі. Дурна сварка призвела друзів до дуелі, і вони через острах “Громадська думка” (а Ленський ще й з-за неусвідомленого прагнення до героїчного) змушені були стрілятися.

Ленський “у кольорі радісних надій” був убитий.

Яким же бачив Пушкін майбутнє своїх героїв, якби не драматичної розв’язки? Ленському він пророкував долю справжнього поета, народного трибуна, але не виключав і можливості “звичайного спадку” провінційного поміщика. При сприятливому збігу обставин він цілком міг прийти до табору декабристів.

Онєгін ж, вражений скептицизмом, не міг стати свідомим борцем за справедливий перевлаштування суспільства, його чекав шлях індивідуального протесту, пасивного заперечення, непротивлення злу насильством.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Пародія в романі Пушкіна “Євгеній Онєгін”