Ой на горі та женці жнуть скорочено – Соціально-побутові пісні

Ой на горі та женці жнуть,

А попід горою,

Попід зеленою,

Козаки йдуть.

Гей, долиною,

Гей, широкою,

Козаки йдуть.

А попереду Дорошенко

Веде своє військо.

Веде запорізьке

Хорошенько!

Посередині пан хорунжий (1).

Під ним кониченько,

Під ним вороненький

Сильне-дужий!

А позаду Сагайдачний,

Що проміняв жінку

На тютюн та люльку.

Необачний!

“Гей, вернися, Сагайдачний,

Візьми свою жінку.

Оддай мою люльку,

Необачний!”

“Мені з жінкою не возиться;

А тютюн та люлька

Козаку

в дорозі

Знадобиться!”

Гей, хто в лісі, озовися!

Та викрешем огню.

Та потягнем люльки,

Не журися!

Гей, долиною.

Гей, широкою,

Не журися!

(1) Хорунжий – представник генеральної старшини Запорозького війська, охоронець великого полкового і малого прапора.

Критика, коментарі до твору, пояснення (стисло):

І донині дуже популярною є народна козацька пісня “Ой на горі та женці жнуть”, у якій оспівується слава й гордість України – Запорозьке військо на чолі зі своїми отаманами. Козаки не дбали про власне збагачення, для них єдина цінність – добрий кінь, гарна зброя

та тютюн і люлька. Традиційно на Січ не допускалися жінки, тому Сагайдачний ніби так недбало говорить про жінку.

Насправді ж саме задля жінок і дітей, задля спокою рідної землі козаки майже все свідоме життя перебували в тяжких походах, у боях, віддавали за це життя. Пісня бадьора, сповнена оптимізму й тонкого гумору, самоіронії.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 2.50 out of 5)

Ой на горі та женці жнуть скорочено – Соціально-побутові пісні