МУХА Й БДЖОЛА – ЛЕОНІД ГЛІБОВ

Українська література 6 клас

ГУМОРИСТИЧНІ ТВОРИ

ЛЕОНІД ГЛІБОВ

МУХА Й БДЖОЛА

Весною Муха-ледащиця

Майнула у садок

На ряст, на квітки подивиться,

Почуть Зозулин голосок.

От примостилась на красолі

Та й думає про те.

Що як то гарно жить на волі,

Коли усе цвіте.

Сидить, спесиво1 поглядає,

Що робиться в садку;

Вітрець тихесенько гойдає,

Мов панночку яку…

Побачила Бджолу близенько:

– Добридень! – каже їй. –

Оддиш хоч трохи, моя ненько,

Сідай отут мерщій.

– Та ніколи мені сидіти, –

Одвітує Бджола, –

Вже час до пасіки летіти:

Далеко від села.

– Яка погана, – Муха каже, –

На світі доленька твоя:

Раненько встане, пізно ляже…

Мені б отак – змарніла б я,

За тиждень би головоньку схилила

Моє життя, голубко мила, –

Талан як слід:

Чи де бенкет2, чи де обід,

Або весіллячко, родини, –

Такої гарної години

Ніколи не втеряю я:

І їм, і ласую доволі, –

Не те що клопоти у полі

І праця бідная твоя! –

На річ таку Бджола сказала:

– Нехай воно і так;

Та тільки он що я чувала,

Що Муху зневажає всяк,

Що де ти не поткнешся

Або до страви доторкнешся, –

Тебе ганяють скрізь:

Непрохана не лізь.

1 Спесиво – зарозуміло, чванькувато.

2 Бенкет – урочистий обід, сніданок або вечеря, що влаштовуються на честь кого-небудь.

Малюнок Т. Чуприніної

– Стару новинку, – каже Муха, –

Десь довелось тобі почуть!..

Запевне, дурень дурня слуха…

Велике діло – проженуть!

Не можна в двері – я в кватирку

Або пролізу в іншу дірку –

І зась усім!

Нехай ся байка мухам буде,

Щоб не сказали часом люде,

Що надокучив їм.

Чи знаєш ти, що…

Трудівниці-бджоли розмовляють між собою. Мова їхня – особлива. Коли бджола-розвідниця повертається до вулика з поживної ділянки, вона перед своїми подругами виконує в повітрі химерні фігури, що звуться “танок бджіл”, спеціальними знаками повідомляє про відстань до джерела нектару, напрям польоту…

Працюємо з текстом

1. Прочитайте кожну байку в дійових особах, особливу увагу звертаючи на інтонацію. 2.Знайди авторський коментар у байці “Жаба й Віл”. Яке його значення у творі?

3. Хто допоміг Щуці викрутитися? Відшукай відповідні уривки в тексті. 4.Простеж, як у творі протиставляються образи Бджоли і Мухи.

5. У яких епізодах присутній безпосередній образ оповідача? Яким можна його уявити?

Міркуємо над прочитаним

І. Розкрий приховане значення кожного алегоричного образу Жаби, Вола, Щуки, Лисиці, Мухи, Бджоли та ін. 2. Які риси людського характеру втілено в образі Жаби? Я. Прокоментуй мораль: “Найлучче жити, як милосердний Бог дає”. 1. Мораль якого твору пояснює при казка: “Рука руку миє”?

5. Що викривається в байці “Щука”? Чи це стосується лише судочинства? 6. Яка мораль байки “Муха й Бджола”?

Назви людські вади, які викрито в цьому творі.

Аргументуємо свою думку

1. Чи заздрісній людині легко і щасливо живеться? Доведи свою думку прикладом із сучасного життя. 2. На місці якого персонажа байки ти можеш себе уявити і чому? 3. Чи Бджола насправді трудівниця?

Які рядки її характеризують?

Завдання додому

1 Вивчи напам’ять байку, яка тобі найбільше сподобалася. Аргументуй свій вибір. 2. Чого вона навчає?

Як вважаєш, чи може її мораль вплинути на виправлення якихось рис твого характеру чи знайомих, друзів?

Радимо прочитати:Л. Глібов. Байки; відвідати: могилу митця в м. Чернігові; альтанку Л. Глібова в м. Седневі (Чернігівська обл.).




МУХА Й БДЖОЛА – ЛЕОНІД ГЛІБОВ