Людина й природа в поезії Максима Рильська

Краса природи рідної землі надихала багатьох художників на створення видатних шедеврів. Природа, її гармонійна краса й щедрість присутні й у лірику й поетичному епосі М. Рильська, у його нарисах і оповіданнях. Про ролі природи в розвитку літератури й мистецтва поет висловив ряд коштовних думок у наукових статтях “Природа й Література “, “Про людину, для людини”.

У них художник обгрунтував “сприятливий вплив природи на всі ділянки людського життя”. Рильський з дитинства любив природу, намагався осягти її таємниці:

Хіба

звичайно шелестить трава, Коли дитина в садку гуляє? Немає! Шкірна билина там живаючи, Комаха кожне щось розповідає, И кожне щось оповідає И кожний кому сіркою землі Для нього казка безкрайня!

Ліричний герой Рильська ніколи не вважав себе “царем природи”. Він – її талановита дитина, вірний і турботливий син, а природа – вічне й невичерпне джерело життя й творчості

Вона – це мати. Будь же сином, А не естетом. І станеш ти не паперовим – Живим поетом. З відчуття краси своєї медвяної землі – цієї “землеробської” народилися в душі поета високі почуття патріотизму любові до людинии, що своєю

роботою пожвавлює, прикрашає землю

Радість очам серцю приносить і нива білої гречки, і червоної помідори, і молочно-сині поля, і срібло лісової води, і золото спілої пшениці й осіннього лісу. У поезії Рильська природа – “храм і майстерня”. Образ билинного богатиря Микули Селесниновича в поезії “Лягла зима” є символом парубка, що, одержавши в місті утворення, вертається в Село, щоб своїми знаннями й роботою збагатити землю. У роздумах про добробут народу художник не дорівнює цивілізацію первісній природі, а затверджує, що тільки гармонійне єднання природи й культури стане джерелом людського щастя:

И для тебе, племено земне, И зірки будуть палати й домни, Розіллються ріками скрипки, Килимом простеляться метали

Символ “братнього єднання” полів і гаїв благоухавших – “ластівки на телеграфному проведенні”. Людина не повинен панувати над природою так, як завойовник панує над чужим народом. Відповідно законам природи люди мають своєю роботою й розумом надавати їй нової, вищої краси.

Герої багатьох ліричних портретів Рильська – це гуманісти, які заради щастя народу наполегливо працюють над оздоровленням і вдосконаленням природи. Так, в образі простого сільського садівника-самоучки Тодоси, що виводить нові сорти плодових дерев, своєю роботою вливає в рідку землю “силу розуму живу”, затверджується гуманістична суть перетворення й збагачення природи: “…таж те людина в’яже для людини нові гірлянди з нових ягід”.

У дні Великої Вітчизняної війни каш народ самовіддано захищав рідну землю, її красу, природні багатства. У вірші “За рідну землю” Рильськ призвав іти “у бій за наші ниви, за наші зірки, за наші тихі води”. Величний образ рідної української землі виникає в поемі “Слово про рідну матір”. Природа і її культура представляють тут нерозривну єдність через картини природи, її фарби, пахощі автор опоетизували рідку землю, неповторну красу й щедрість

Всі блага земні відбуваються людиною й для людини. “Хвала землі, сторазова честь – людині!” – проголошує поет. Скорення ж природи здійснюється в ім’я прийдешнього років і сторіч”.

Герої творів Рильська, скоряючи “сили матері-природи”, прагнуть “стократ помножити її щедроту”. На цьому акцентує поет в “Миргородських записах”. А в циклі “Ін. і виддарунок” вказується, що добрі взаємини людини із природою подібні до щедрої дружби побратимів. За працю й любов людини природа дякує йому своїми дарунками.

У багатьох торах Рильська звучить заклик підходити до природі розумно й гуманно, тому що вона – нам захисник і добрий друг. У віршах “Ліс” і “Розмова із другом” провідна ідея – берегти природу для щастя сучасного й майбутнього поколінь

Пейзажна лірика Рильська розвиває високі естетичні смаки, учить людини бути спостережливим, серцем і розумом сприймати природу: У зелених лаврах, у синій світлотіні, У сяйві сонця й вишнях у кольорі, У вогні троянд, у моря мерехтінні Побачить кожного може красу. Книжка віршів “Рози й виноград” розкриває багатство духовного миру наших сучасників, які “за законами краси” створюють нове життя, збільшують багатства природи

Всі герої тонко відчувають красу природи, своєю роботою створюють матеріальний і духовний добробут суспільства – необхідна умова людського щастя. Поет затверджує гармонію краси й користі, як духовна установка звучать рядки:

У щастя людського два рівних є крила: – Рози й виноград, червоне й корисне. У Творчості Максима Рильська створений повнокровний образ людини, що має “серце друзів відкрите… розум до іншим уважний”, чутливої до краси навколишнього світу. Йому дороги “сині світанки над водами, шум у лісі зеленому й шум золотий, спів солов’їне й пісня людська, скромний шипшина й горда троянда”. Він живе в злагоді із природою й збагачує її нової, незрівнянно вищою, невідомою раніше красою


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5.00 out of 5)

Людина й природа в поезії Максима Рильська