II семестр
З ЛІТЕРАТУРНОЇ СКАРБНИЦІ (продовження)
ПОЕТИЧНА ЗБІРКА 4
Урок 92. КОЖНА КВІТКА КРАСИВА І НЕПОВТОРНА. ТАМАРА КОЛОМІЄЦЬ “НАГІДКА”
Мета: ознайомити учнів із творчістю Тамари Коломієць; закріплювати навички роботи над художніми засобами поезії; спонукати учнів до творчості; розвивати художнє сприймання явищ природи; виховувати любов до рідного слова.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Робота над скоромовкою. Гра “Дощик”
Звели чаплі гніздо із паклі.
З чорного неба
У гнізді із паклі намокли чаплі.
2. Робота над чистомовкою
Ічка-ічка-ічка – ось глибока… (річка).
Ачка-ачка-ачка – пливла по річці… (качка).
Єчка-єчка-єчка – знесла вона… (яєчка).
Нят-нят-нят – навиводить… (каченят).
Чить-чить-чить – плавать діточок… (навчить).
Ічці-ічці-ічці – попливуть разом… (порічці).
3. Прочитай і посміхнись!
ПРО СТЕПАНА І СМЕТАНУ
Степану спалось непогано:
Вночі приснилася сметана.
Та при собі, немов на зло,
У нього ложки не було.
А вдруге з ложкою ліг рано –
Так не приснилася сметана!
III. ПЕРЕВІРКА
Учні називають, за допомогою яких художніх прийомів поет А. Камінчук створює образ весняного сонця, пухнастих вербових котиків, передає музику природи. (Порівняння, звуконаслідування)
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Послухайте вірш.
З цупкого аркуша-листка
Зроблю верткого вітрячка.
Ріжки надріжу і загну,
Гвіздком до палиці припну.
Хай лопотить на вітерці,
Немов летить в моїй руці.
Хурчать крильцята вітрячка,
Немов пропелер літачка!
– Цей веселий, добрий вірш написала знана українська поетеса Тамара Коломієць. З її творчістю ми почнемо ознайомлення сьогодні на уроці.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Біографічна довідка
– Тамара Опанасівна Коломієць народилася в місті Корсунь-Шевченківський на Черкащині. Мати багато працювала, тому вихованням дівчинки займалася бабуся. Тамара виросла “у пелені бабусі Ганни”, яка була в міру релігійною, керувалася здоровим глуздом і прислухалася до народної мудрості.
Ці риси характеру вона передала внучці. Неписьменна баба Ганна знала напам’ять майже весь “Кобзар” і часто його цитувала.
Мама дівчинки працювала лікарем. Дідуся і татка, на жаль, уже в ранньому дитинстві у дівчинки не було: дідуся забрала громадянська, а татка – Друга світова війна. Але був ще маленький братик, якому доводилося власноруч майструвати вітрячки, літачки та кораблики.
Тамара Опанасівна належить до покоління, дитинство якого було перерване війною. Ще до війни дівчинка вміла читати. А потім усі підручники замінив “Кобзар” та бабусині козацькі й чумацькі сумовиті пісні, казки, загадки, лічилки, яких вона знала безліч.
Фізкультхвилинка
2. Опрацювання вірша Тамари Коломієць “Нагідка” (с. 97-98)
1) Виразне читання вірша вчителем.
– Який настрій цього вірша? (Добрий, ласкавий, ніжний)
2) Словникова робота.
Читання стовпчиків слів на одному диханні.
Коса біда
Руда одна
Ромашки чорнобривці
Білявенькі дивуються
Гарнесенька чудуються
3) Виразне читання вірша учнями “ланцюжком”.
4) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.
– Якими ви уявляєте квіти з прочитаного вірша?
– Зверніть увагу на виділені слова.
– Який настрій був у нагідки? Чому? Чи варто було їй журитися?
– Продовжіть міркування: “Авторка у вірші доводить, що кожна квітка красива, до того ж неповторна і цим особливо цінна. Так само…”.
5) Робота в групі.
За прочитаним віршем поставити міні-виставу.
3. Творче завдання. Малювання квітки
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– Який вірш вивчали на сьогоднішньому уроці?
– Хто його автор?
– Що нового ви дізналися про поетесу?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вивчити вірш напам’ять.