Короткий виклад “Життя Будди”

Поема в 28 піснях, від санскритського оригіналу якої збереглися лише перші тринадцять із половиною, а інші дійшли в тибетському й китайському перекладаннях

У царя Шуддходани з роду шакьев, що живе в місті Капилавасту в передгір’я Гімалаїв, народжується син Сиддхартха. Народження його незвичайно: щоб не доставляти мучення своєї матері Майї, він з’являється з її правого боку, і тіло його прикрашене щасливими знаками, по яких мудреці пророкують, що він стане рятівником миру й засновником нового закону життя й смерті. Безтурботно, у нічим

не затьмареному благополуччі, протікають у царському палаці дитинство і юність Сиддхартхи.

У покладений час він жениться на красуні Яшодхаре, від якої має улюбленого сина Рахулу. Але один раз Сиддхартха виїжджає з палацу на колісниці й зустрічає спочатку старезного старого, потім роздутого від водянки хворого й, нарешті, мерця, якого несуть на цвинтар. Видовище смерті й страждань перевертає все світосприймання царевича.

Навколишня його краса здається йому неподобством, влада, сила, багатство представляються тліном. Він замислюється над сенсом життя, і пошук кінцевої істини існування стає його єдиною метою.

Сиддхартха залишає Капилавасту й відправляється в довгі мандри.

Він зустрічається із брахманами, що викладають йому свою віру й навчання; шість років проводить у лісі з подвижниками, що розморюють себе аскезой; цар Магадхи Бимбисара пропонує йому своє царство, щоб він зміг втілити на землі ідеал справедливості, – але ні традиційні мудрування, ні вмертвіння плоті, ні безмежна влада не здаються йому здатними дозволити загадку безглуздості життя. На околицях міста Гайя під деревом Бодхи Сиддхартха поринає в глибоке міркування

Демон-спокусник Мара безуспішно намагається збентежити його плотськими спокусами, воїнство Мари шпурляє в нього камені, списи, дротики, стріли, але Сиддхартха навіть не зауважує їх, залишаючись недвижним і безпристрасним у своєму спогляданні. І тут, під деревом Бодхи, на нього сходить просвітління: з Бодхисаттви, людини, якому призначено бути Буддою, він стає таким – Буддою, або Пробудженим, Проясненим

Будда направляється в Бенарес і там вимовляє свою першу проповідь, у якій учить, що є страждання, є причина страждання – життя і є шлях до припинення страждання – відмова від бажання, рятування від бажань і страстей, звільнення від мирських уз – шлях відчуженості й духовної рівноваги. Мандруючи по містах і весям Індії, Будда знову й знову повторює це навчання, залучаючи до себе безліч учнів, поєднуючи тисячі людей у своїй громаді. Ворог Будди Девадатта намагається його погубити: він скидає на нього з гори величезний камінь, але той розколюється й не стосується його тіла; нацьковує на нього дикого розлютованого слона, але той смиренно й віддано припадає до стіп Будди. Будда піднімається на небо й перетворює у свою віру навіть богів, а потім, завершивши свою місію, установлює межа свого життя – три місяці.

Він приходить у місто Кушинагару на крайній півночі Індії, вимовляє там своє останнє наставляння й, назавжди перериваючи для себе нескінченний ланцюг народжень і смертей, поринає в нірвану – стан повного спокою, безтілесного созерцательно буття. Кістки Будди, що залишилися після похоронного багаття, його учні ділять на вісім частин. Сім несуть царі, що з’явилися з далеких меж землі, а восьма в золотому глечику вічно зберігається в Кушинагаре в спорудженому на честь Будди храмі

Автор переказів П. А. Гринцер


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Короткий виклад “Життя Будди”