Конрад, або Дитина з бляшанки (1975) – Крістіне НЕСТЛІНГЕР Нар. 1936р

СУЧАСНА ЛІТЕРАТУРА

Крістіне НЕСТЛІНГЕР Нар. 1936р.

Конрад, або Дитина з бляшанки (1975)

Повість К. Нестлінгер “Конрад, або Дитина з бляшанки” (нім. “Konrad, oder Das Kind aus der Konservenbuchse”) присвячена проблемі взаємин дітей і дорослих.

Авторка намагається показати батькам, що прагнення виховати своїх нащадків “ідеальними”2 позбавляє дітей їхньої індивідуальності3, робить їхнє життя нудним і нецікавим. а нерідко призводить до відчуження. Надто самостійний, серйозний, проте “штучний” хлопчик Конрад, потрапивши в реальне життя,

не лише сам вчиться жити в суспільстві, а й навчає дорослих придивлятися до дитячих проблем, розуміти мотиви їхніх учинків” упорядковувати власне життя, щоб бути дітям гідним прикладом.

Пані Бартолотті дуже відрізняється від свого оточення: носить чудернацький одяг, яскраво фарбується.

Вона охоче замовляє речі за різними каталогами, а інколи й не пам’ятає, що і кали замовила. Тому жінка не дуже здивувалася, коли отримала посилку з консервною бляшанкою, у якій був семирічний хлопчик на ім’я Конрад. Одразу полюбивши його, намагається стати йому “справжньою” матір’ю, хоча сама ще не “подорослішала”.

1

Реальне – те, що відбувається в житті, що ми бачимо й переживаємо кожного дня.

2 Ідеальне – філософське поняття для позначення суб’єктивного, образного відображення дійсності в людській свідомості. Тут, бездоганне, безпомилкове, узірцеве.

3 Індивідуальний – неповторний, своєрідний. Тут: про людину як індивідуальність. котра вирізняється з-поміж інших винятковими вміннями, талантами, поведінкою і т. д.

Пані Бартолотті не вміє влаштувати свій побут, дати раду грошам, упорядкувати власне життя. Та й про дітей не вміє дбати, тому й запитує вКонрада, як краще з ним поводитися, чим його годувати… Тільки завдяки своїй відкритості, щирості та відданості пані гідно справляється з обов’язками матері, дає “фабричній” дитині саме те, чого їй найбільше не вистачає – материнську любов.

Конрад же. навпаки, добре підготовлений до “ідеального” життя. Проте ці знання мало допомагають йому адаптуватися в дитячому середовищі, а його “ідеальна” поведінка навіть заважає знайти друзів. Сусідська дівчинка Кіті (не завжди чемна й не завжди говорить правду) допомагає хлопчикові подолати власну “запрограмовану ідеальність” і стати “нормальною” дитиною.

Коли на фабриці зрозуміли, що Конрада помилково відправили не за тією адресою й хотіли повернути назад, пані Бартолотті, Егон і Кіті доклали всіх зусиль, щоб він залишився. Та й сам Конрад так кардинально змінився, що люди в блакитному вбранні самі відмовилися забирати його на свою “ідеальну” фабрику.

Робота з текстом

1. Які проолеми авторка порушує в повісті?

2. Назвіть персонажів твору. Охарактеризуйте їх, дайте оцінки їхнім діям.

3. Розкажіть про психологічні зміни персонажів протягом сюжету.

4. Чому “ідеальний” хлопчик потрапляє саме до неорганізованої, дивакуватої пані Бартолотті? Як вони впливають одне на одного?

5. Як стосунки з шкільними товаришами формують не ідеальну, ареальну поведінку Конрада?

6. У які моменти оповіді вам було смішно? Чому?

7. Чому пані Бартолотті, Егон і Кіті не захотіли повернути Конрада в “ідеальне” середовище?

8. Як треба було змінитися Конрадові, щоб залишитися в пані Бартолотті?

9. Чи подобається вам “новий” Конрад? Обгрунтуйте свою відповідь.

Для обговорення

1. Якою має бути людина – ідеальною чи індивідуальною?

2. Чи впливають батьки на характер і поведінку дітей? Чи можуть діти впливати на батьків? Як?

3. Поясніть роль сім’ї у формуванні людини.

Психологічна й водночас казкова повість “Конрад, або Дитина з бляшанки” К. Нестлінгер приваблює читачів насамперед художністю. У творі авторка використовує елементи чарівності (штучно створена дитина, живильна вода), наповнюючи їх сучасним соціальним змістом.

Письменниця так пояснює цю особливість своїх творів:

“У моїх книжках дуже багато казкових елементів, таму я залюбки фантазую. Спираючись на ці елементи, я досягаю кращого розуміння дітьми реального життя”.

Авторка вміло поєднує фантастику з актуальною проблематикою так. що читачі мимоволі вірять у реальність неймовірних подій. Персонажі повісті живуть не в ізольованому літературному світі, а ніби поруч із нами. У їхніх образах і вчинках читач часто бачить себе самого.

Пригоди фантастичних персонажів у реальному житті допомагають читачеві по-новому осмислити поняття добра і зла. любові й ненависті, милосердя та байдужості, спонукають до роздумів про вибір життєвої позиції, моральні цінності.

Письменниця майстерно вплітає в текст роздуми про взаємини дітей і дорослих, дошукується до їхньої сутності. Повість навчає не відступати перед, труднощами, вірити у власні сили. Сміх утворі допомагає подолати персонажам (і читачам також) невпевненість у собі й страх перед складними життєвими ситуаціями, зрозуміти, що є справжнім ідеалом, а що сфальшованим.

Творче завдання

1. Намалюйте й усно опишіть персонажів твору.

2. Уявіть себе на місці героїв. Як би ви повелися в подібних ситуаціях?

3. Простежте за змінами в характерах і поведінці персонажів (Конрад, пані Бартолотті, Егон і Кіті), дайте їм оцінку.

4. Як, на вашу думку, складеться їхня подальша доля?

Порівняйте образи Конрада та Кіті з відомими вам героями А. Ліндгрен. Перевірте себе

1. Що ви дізналися про К. Нестлінгер?

2. Чому її герої цікаві сучасному читачеві?

3. Які явища життя отримали критичне висвітлення у творі “Конрад, або Дитина з бляшанки”?

4. Які ідеї приховано в підтексті повісті К Нестлінгер? Чим вони нині актуальні?


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Конрад, або Дитина з бляшанки (1975) – Крістіне НЕСТЛІНГЕР Нар. 1936р