ІВАН ПІДКОВА – ТАРАС ШЕВЧЕНКО

Українська література 6 клас

ТАРАС ШЕВЧЕНКО

ІВАН ПІДКОВА

І

Було колись – в Україні

Ревіли гармати;

Було колись – запорожці

Вміли панувати.

Панували, добували

І славу, і волю;

Минулося – осталися

Могили на полі.

Високії ті могили,

Де лягло спочити

Козацькеє біле тіло,

В китайку повите.

Високії ті могили

Чорніють, як гори,

Та про волю нишком в полі

З вітрами говорять.

Свідок слави дідівщини

З вітром розмовляє,

А внук косу несе в росу,

За ними співає.

Було

колись – в Україні

Лихо танцювало,

Журба в шинку мед-горілку

Поставцем кружала.

Було колись добре жити

На тій Україні…

А згадаймо! може, серце

Хоч трохи спочине.

Чорна хмара з-за Лиману

Небо, сонце криє,

Синє море звірюкою

То стогне, то виє,

Дніпра гирло затопило.

“А нуте, хлоп’ята,

На байдаки1! Море грає

Ходім погуляти!”

II

Висипали запорожці –

Лиман човни вкрили.

“Грай же, море!” – заспівали,

Запінились хвилі.

Кругом хвилі, як ті гори:

Ні землі, ні неба.

Серце мліє, а козакам

Того тілько й треба.

Пливуть

собі та співають;

Рибалка літає…

А попереду отаман

Веде, куди знає.

Походжає вздовж байдака,

Гасне люлька в роті;

Поглядає сюди-туди –

Де-де буть роботі?

Закрутивши чорні уси,

За ухо чуприну,

Підняв шапку – човни стали.

“Нехай ворог гине!

Не в Синопу2, отамани,

Панове-молодці,

В. Коваленко. Запорожці в Царгороді. 1995 р.

1 Байдак – великий човен, на якому плавали по річках і морю.

2 Синоп – портове місто в Туреччині на Чорному морі, на яке козацькі флотилії не раз нападали.

А у Царград1, до султана”

Поїдемо в гості!”

“Добре, батьку отамане!” –

Кругом заревіло.

“Спасибі вам!” –

Надів шапку.

Знову закипіло

Сине море; вздовж байдака

Знову походжає

Пан-отаман та на хвилю

Мовчки поглядає.

Досліджуємо текст

1. Про які часи йдеться у поемі “Іван Підкова”? Що про це розповідається у тексті? 2. Як цей твір доповнює твої знання з історії?

3. Коли і де була написана поема? Поміркуй, чому поет звертається до подій 300-літньої давності? Знайди підтвердження у тексті.

4. Розглянь побудову поеми. Дай характеристику кожної частини. Який настрій і почуття вони викликають?

5. Поміркуй, які думки та мотиви об’єднують твір у єдине ціле. 6. Відшукай образи-символи, що надають йому національних ознак, передають героїчний пафос. 7.3а допомогою яких засобів автор робить образи емоційними, яскравими, передає динаміку і глибокий зміст зображуваного?

8. Охарактеризуй запорожців у другій частині поеми. Яким же повинен бути їхній ватажок? 9. Знайди рядки, що найточніше передають характер стосунків отамана і козаків.

Завдання додому

Підсумуй своє дослідження і зроби висновок про жанр твору, його художнє багатство, основну думку та значення для нас.

Чи знаєш ти, що…

За описами своїх сучасників ось як виглядав Тарас Шевченко у 29 років: “Молодий, здоровий, середнього зросту, широкоплечий, міцно збудований. Його кругле виголене обличчя було прикрашене бакенбардами, волосся вистрижене по-козацькому, але зачесане назад. Він був темний блондин, з його лиця пробивалася відвага, у темно-сірих невеличких очах світилися розум та енергія Голос у нього був м’який, у ході й рухах – зосередження.

Примітними рисами характеру були доброта, м’якість, навіть делікатність, що суперечило його суворій масці, незвичайна простота, природність, безкорисливість, навіть саможертовність. На кривду й несправедливість його серце запалювалося гнівом і вибухало, немов вулкан, – тоді він міг бути й несамовитим 3 бідними ділився останнім” (В. Шевчук. “Із вершин та низин”).

Радимо прочитати: Д. Красицький. “Тарасові світанки”; послухати: оперу “Тарас Бульба” М. Лисенка; вивідати: Національний музей імені Тараса Шевченка (м. Київ); Державний історико-культурний заповідник “Батьківщина Тараса Шевченка” (Черкаська обл.).

1 Царград (Царгород) – давня слов’янська назва Константинополя (Стамбула), колишньої столиці Туреччини.

ПОВТОРЮЄМО ТА УЗАГАЛЬНЮЄМО

1. Що називається календарно-обрядовою поезією? Які її основні різновиди?

2. Які народні обряди ти знаєш? Чи доводилося брати в них участь? Що на тебе справило найбільше враження?

3. Опиши один із найцікавіших для тебе народних обрядів Особливу увагу зверни на його пісенну частину.

4. Розглянь картину В. Кравченка на с. 12. Які відомі тобі ознаки свята Івана Купайла на ній зображено?

5. Систематизуй і закріпи свої знання, доповнивши таблицю-схему:

6. Пригадай, що тобі відомо про фольклорну спадщину інших народів.

7. Що ти знаєш про використання народної обрядової поезії в музичному, театральному та образотворчому мистецтві?

8. Якщо ти правильно впишеш слова в горизонтальні рядки, то у вертикальному прочитаєш один із найважливіших видів повторів у піснях.

1. Єдинопочаток. 2. Художнє означення. 3. Переносне значення слова на основі подібності та контрастності одного предмета до іншого.

4. Художній засіб, заснований на розкритті особливостей одного предмета чи явища за допомогою іншого. 5. Поетичне перебільшення. 6. Надання у художньому творі предметам і явищам природи людських якостей.

9. Назви авторів Державного Гімну України та “Молитви”. Яке, на твою думку, основне призначення цих творів?

10. Що ти знаєш про походження терміна “стрілецькі пісні” Це фольклорні чи літературні твори? Назви їх

11. Чи були січові стрільці патріотами? Чому ти так вважаєш?

12. У чому особливість ліро-епічних творів? Назви їх жанри і наведи приклади

13. Чи справив на тебе враження котрийсь із творів Т. Шевченка? Чим саме?

14. Що в поемах Т. Шевченка зацікавило тебе найбільше, спонукало до роздумів: історичні події, факти чи образи козаків, їхня лицарська вдача?

15. Чи можеш себе назвати духовним спадкоємцем тих людей?

16. Завдання для найпроникливіших читачів:

А) Уважно прочитай вірш – Жайворонок” Надії Кир’ян.

Мама Відтоді

Зліпила жайворонка. щовесни

Хотіла спекти – шукаю в небі птаха,

А він полетів. зліпленого з тіста.

Поміркуй, про якого жайворонка тут ідеться Він міг насправді полетіти? Чи це витвір уяви? Як ти розшифруєш цей художній образ?

А що думають про це твої однокласники?

П. Прокопів. Великодній натюрморт. 2002 р.

Б) Уважно розглянь репродукцію. Чи подобається вона тобі? Зверни увагу на її кольори, символи (писанки, пташки, віночок, яблука, вершник…), окремі деталі.

Поміркуй над їхнім значенням.

В) Проведемо дослідження і дискусію.

Вдумливо прочитай звернення до українців: “Щасливі ви, що народилися серед народу з такою багатою душею, народу, що вміє так відчувати свої радощі й чудово виливати свої думи, свої мрії, свої почуття заповітні. Хто має таку пісню, тому нічого боятися за своє майбутнє”.

Воно належить відомому російському письменнику Я. Толстому (1828- 1910). Які думки тут висловлено9 Знайди їх і прокоментуй. Наприклад, український народ щасливий; українці вміють висловлювати свої почуття…

Ти погоджуєшся з автором? Вислови свої міркування.




1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5.00 out of 5)

ІВАН ПІДКОВА – ТАРАС ШЕВЧЕНКО