Ідейний зміст і мистецьке розмаїття ранніх романтичних творів М. Горького

Глибина і ніжність молдавської ночі, темрява лісу, де жарким вогнем спалахнуло серце Данко, моторошні акорди стихії, що розбушувалася, де “гордо майорить Буревісник, чорної блискавки подібний “. Романтичні образи М. Горького виростають з цього союзу фарб і звуків, вони чарують, змушуючи бути там, де відбувається дія, і тим, ким хоче бачити мене моє серце. “Народжений повзати – літати не може!” – Але не хочеться в розпачі складати крила, слухаючи ці слова, адже людина народжена крилатим, як Буревісник і Сокіл, сміливим, як Данко,

адже “Людина – це чудово, це… звучить гордо! “. Як просто, але історично справедливо, актуально прозвучало: “У житті, знаєш ти, завжди є місце подвигам” – всі герої горьківського романтизму визначаються цією думкою, одні її приймають, іншим вона не до душі. Але, можливо, Горький лише мріє про високі діяннях людини, не замислюючись про те, свершатся вони; бравуючи красивими метафорами і високими словами?

Ні! – І це слово сказала історія: адже і блискучі по силі голосу любові до Батьківщини плеяди російських емігрантів, і “комісари в запорошених шоломах” – це прагнення людини знову знайти

крила в романтичному польоті. І навіть той солдат, що із взятого Берліна був етапований на Колиму, – теж здійнятися над світом зла. Створеної рядком. Ненавистю до жандармів. Умінням бути людиною, коли легше перестати ним бути.

Людина гідний польоту! Ця думка наскрізь пронизує рядки, створені Горьким-романтиком. Мрія у Горького одна – кликати на подвиг! І це не фантазія, відволікаюча, як би сказав Писарєв або подібний до нього, від класової боротьби. Це – реальність образу.

Адже Данко цілком реальний. Він загинув, щоб жити. Жити в благородних душах людей, в піснях і легендах.

Адже “вирвати з грудей своєї серце, щоб освітити людям дорогу із задушливого болота сучасності” може кожен, що зробив сходження на вершину своєї душі. Висока обіг людини – творити подвиги! І навіть сила характеру гордого сина орла меркне в порівнянні з багаттям всеозаряющего серця Данко. Подвиг є наслідок величезної любові до людей. І незважаючи на те, що знаходиться “обережна людина”, загасили гаряче серце, іскри його палають, вони не стемніє. Антиподи подвижників виразніше відтісняють і загострюють проблеми добра і зла, боягузтва і героїзму, подвигу і нерозсудливості. Що йде сполучною ниткою через всі горьківські твори антитеза знаходить значимість в протиставленні Данко – Ларра: холодні очі, готовність принизити і вбити, невгамовна гордість, бажання влади – ось що рухає Ларрі, а якщо одного разу він у пориві відчаю і вихопить серце з грудей, воно відлякає людей крижаним холодом.

Аналогічно, на антитезах, будує Горький свою концепцію людини у “Пісні про Сокола” і “Пісні про Буревісника”. Гордий, що рветься в небо Сокіл – і обивательськи спокійно розмірковує про непотрібність цього Уж. Борсається в грозі Буревісник – і ховається в скелях “дурний Пінгвін”.

Згадавши про союз мистецтв, я, читаючи “Буревісник”, почула у ньому П’яту симфонію Бетховена. Ніщо не страшно гордої птаха: ні кучеряві “стріли блискавок”, ні гроза, вивергаються шторм зі своїх глибин. Пісні Горького – це не просто сюжетні чи ліричні замальовки: вони звуть вперед, вони показують людині, що лише в русі, прагненні, подоланні гроз – життя. Все інше – повільне вмирання.

Рухом цим повинна бути революція, але не можна односторонньо розуміти “богостроітелі”, “богоіскателі”, а потім і іммігранта Горького! Революція має відбутися в серцях, і метою її може бути тільки добро. “Безумству хоробрих співаємо ми пісню!” – Такими відважними безумцями були і Данко, і Сокіл, і Буревісник, і Дівчина, великою любов’ю своєї перемогла Смерть. “Нехай ти помер! Та в пісні сміливих і сильних духом завжди ти будеш живим прикладом, закликом гордим до свободи, до світла! ” Така концепція людини в Горького.

Людина творить подвиг, подвиг творить людину – саме це випливає з творів горьківського романтизму. “Вони відходили все далі від нас, а ніч і фантазія одягали їх все прекрасніше” – це про дівчат з “Старі Ізергіль”. “Що зроблю я для людей?!” – Сильніше грому крикнув Данко. Воістину чарівні мовні звороти, що змушують сприймати образи як фантастичні: фантастично горді і прекрасні – або ж різко негативні. І сюди вторгається головний прийом горьківського романтизму – антитеза. Сокіл – Уж, Данко – Ларра, Буревісник – буря, Дівчина – смерть. Але і пейзажі, гіперболічні винаходи – не безплідні фантазії автора, вони змушують іти на подвиг, йти з ще більшою рішучістю. І це ідея горьківського людини підкреслюється афористичністю. Велика кількість метафор, порівнянь, що хвилюють пейзажі, гіперболізація – все це служить не тільки створення концепції людини, а й формуванню ідейного сенсу. І те, й інше з’єднується в точці “подвиг”: це подвиг письменника як дію, це подвиг як тема, як концепція створюваного ним героя.

Через інтенсивну красу романтичних образів письменник веде людину до духовного перетворення. Творить подвиг повинен знати, що таке краса, інакше подвиг виявиться безглуздям. Твори

Горького запалюють наші серця великою любов’ю до людей, і були герої, що пройшли військову негоду з книжечкою Горького в кишені гімнастерки. Людині потрібно прекрасне – інакше зрозуміє він своє призначення? Людині потрібна подвиг – інакше зрозуміє він, що серце повинно палати?

Людині потрібна Сокіл – інакше він, подібно вужеві, буде лежати, розпластавшись на тюремних нарах своєї долі…


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5.00 out of 5)

Ідейний зміст і мистецьке розмаїття ранніх романтичних творів М. Горького