Леонід Глібов один з найвидатніших українських байкарів. Він відомий нам також як поет і суспільний діяч, проте найцінніший його внесок в українську літературу – це гумористичні Твори. Однією з найвідоміших байок Глібова є (байка “Щука”.
Вона вражає своєю красивою мовою, яскравою іронією, має надзвичайно глибокий зміст. Усі образи в цій байці є алегоричними. За масками криються типові персонажі з реального життя. Письменник бачив навколо себе суспільну несправедливість і не міг з нею змиритися, тому засудив її у своєму творі.
Бо
Леонід Глібов у байці “Щука” зображує сучасну йому систему судочинства, і змальовуючи узагальнені образи суддів та працівників судової системи. Автор наголошує на проблемах нерозумності деяких державних працівників (“На той раз суддями були Якіїсь два Осли,
Одна нікчемна Шкапа
Та два стареньких Цапа…
На проблемі хабарництва
(“А чутка у гаю була така,
Що ніби Щука та частенько,
Як тільки зробиться темненько,
Лисиці й шле – то щупачка,
То сіточку карасиків живеньких
Або линів
Вирок Щуці (“втопити” її у річці) у читачів викликає сміх, але за цим епізодом байки стоїть реально існуюча проблема. Отже, сміючись з яскравих байок Глібова, ми замислюємося і над власною поведінкою, і над поведінкою оточуючих. Ми не лише дістаємо задоволення від легкого гумору й іронії письменника, а й навчаємось бути чесними та справедливими, розумними та розважливими.
Тому байки Глібова мають велике повчальне значення.
Цікаво, що у більшості байок Леоніда Глібова немає окремої повчальної частини – моралі. Напевне автор не виділяє повчання з розповідної частини, бо створені ним образи настільки яскраві та зрозумілі, що глибокий повчальний зміст їх не треба пояснювати двічі. Читач відчуває його та засвоює сам у процесі читання.
Байки видатного байкаря Л. Глібова залишаються актуальними і дотепер. На жаль, у сучасному житті ми часто зустрічаємо змальованих ним персонажів, зокрема і з байки “Щука”. Знайома нам Лисиця, яка бере хабарі й усіх дурить; Щука, яка здатна “викрутитися” з будь-якої ситуації; нерозумні та недалекі два Осли; одна нікчемна Шкапа та два стареньких Цапа…
Проте я сподіваюся, що з кожним роком, а краще – з кожним днем таких “персонажів” буде дедалі менше, бо люди ставатимуть чесними та порядними, навчаючись цього і з повчальних байок також.
ПЕРЕЛІК МОЖЛИВИХ ТЕМ
І. Гумор та повчання у байці Леоніда Глібова “Щука”.
2.”Журба” Леоніда Глібова – перлина української літератури.
3.Співомовки Степана Руданського.
4. Атмосфера добра і любові в українській родині (за твором С. Васильченка “Свекор”). 5. Мої міркування про моральний вибір героїв С. Васильченка.
6. Гумор у нашому житті та в літературі (на прикладі вірша П. Глазового “Заморські гості”).
КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ З ВИБІРКОВИМИ ВІДПОВІДЯМИ
До Творчості Л. Глібова та С. Руданського
1. Що називається байкою?
2.Із скількох частин вона складається?
Байка складається з двох частин: основної розповідної частини та моралі.
3.Яку людину уособлює Вовк?
Вовк уособлює злу, хижу, жорстоку людину.
4.З якою метою вживає автор у байці “Вовк і кіт” різноманітні художні засоби? Художні засоби яскраво характеризують образи, передають почуття і переживання персонажів.
5.Кого уособлюють персонаж байки Л. Глібова “Щука” – Щука, Лисиця, судді?
6.Як автор ставиться до суддів і з чого це помітно?
7.Яка головна думка поезії “Журба?”
Природа вічна, а людське життя, молодість скороминущі, тому треба їх цінувати.
8.Чому вірш Л. Глібова “Журба” став популярною народною піснею?
І слова, і думки прості, доступні, мелодійні. Порушено питання, над якими замислюється кожна людина.
9.Які слова-символи використав автор у поезії?
Верба – символ весни; гора – символ висоти людського духу; човен символізує останній шлях людини в земному житті; річка – символ вічного плину часу, початку і закінчення життя.
10.Назвіть основні види комічного. Гумор, сатира, сарказм, іронія.
11.У якій формі побудовані співомовки С. Руданського? У формі діалогу.
12.Що викликає сміх у співомовці “Вовки” ? Перебільшений страх героя.
13.Яким ви бачите козака – героя співомовки “Козак і король” ? Добрим, чуйним, уважним, розумним, кмітливим, дотепним.
14.Що у творі здалося смішним? Дотепні відповіді козака.
15.Яка головна думка співомовки “Окуляри”?
Грамотність, уміння читати залежить не від окулярів, а від навчання.