УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА
КРАСА РІДНОГО КРАЮ
Василь Симоненко
ГРУДОЧКА ЗЕМЛІ
Ще в дитинстві я ходив у трави,
В гомінливі, трепетні ліси,
Де дуби мовчали величаво
У краплинах ранньої роси.
Бігла стежка вдалеч і губилась,
А мені у безтурботні дні1
Назавжди, навіки полюбились
Ніжні і замріяні пісні.
В них дзвеніло щастя непочате,
Радість невимовна і жива,
Коли їх виводили дівчата2,
Як ішли у поле на жнива.
Ті пісні мене найперше вчили
Поважати труд людський і піт,
Шанувать Вітчизну
Бо вона одна на цілий світ.
Бо вона одна за всіх нас дбає,
Нам дає і мрії, і слова,
Силою своєю напуває3,
Ласкою своєю зігріва.
З нею я ділити завжди буду
Радощі, турботи і жалі,
Бо у мене стукотить у грудях
Грудочка любимої землі.
1 Безтурботні дні – щасливі дні. 2 Виводили дівчата – тут: співали дівчата.
3 Силою своєю напуває – дає силу.
Хто? Що? Коли?
Чому? Як?
1. Про що згадує поет? 2. Що полюбив поет у дитинстві? 3. Чому пісні запам’ятались?
4. Як пісні навчили поета любити Вітчизну? 5. Якою постає рідна земля в уяві поета? 6. Чому В. Симоненко назвав вірш “Грудочка
ВПРАВИ і ЗАВДАННЯ
I. Доповніть речення словами з тексту:
1. Небо відсвічується у… .
2 виконувались на святковому концерті
3. У школі нас вчать… труд людський.
4. Мама – … на цілий світ.
5. Письменник часто згадує своє дитинство, свої… .
II. Як ви розумієте такі вирази:
1. Гомінливі, трепетні ліси.
2. Дуби мовчали величаво.
3. Бігла стежка вдалеч і губилась.
4. Вітчизна… ласкою своєю зігріва.
ІІІ. Складіть невеликі діалоги, вживаючи слова і вирази:
А) дитинство, ходити, стежка біжить вдалеч і губиться, ліс, пісня, лунати, радість;
Б) пісня, праця, шанувати Вітчизну, мої мрії, любити, піклуватись (дбати).
ПОГРАЄМОСЬ!
ВІДЧУТТЯ ПРИРОДИ
Тривалість: 10-15 хв.
Приладдя: різні предмети, зібрані під час прогулянки. Підіть на прогулянку до парку чи до лісу, назбирайте гілочок, каштанів, жолудів, листя, камінців тощо. Потім у класі сядьте всі у коло і, заплющивши очі, передавайте з рук у руки зібрані у лісі предмети.
Учасники повинні вгадати на дотик кожен предмет. Обговоріть це завдання.