Електра – героїня трагедії Есхіла “Хоефори”

Згідно з пророцтвом Аполлона Дельфійського Клітемнестра і її коханець Егісф, які захопили верховну владу в Мікенах після вбивства Агамемнона, повинні загинути від руки Ореста, сина Агамемнона і Клітемнестри. Сюжет драми – обставини цього вбивства. Клітемнестра, налякана сном, наказує Е. віднести жертви на могилу Агамемнона.

Для неї важко це доручення, і хор полонянок-плакальниць – активне дійова особа драми – спонукає її діяти і нагадує їй про правоту помсти.

За залишеного на могилі локони вона дізнається Ореста; вигадана звістка

про його загибель допомагає братові та сестрі у здійсненні їхнього задуму, і Клітемнестра, а потім і Егісф гинуть від рук Ореста. Образ Е. в Есхіла не має досить яскравими індивідуальними рисами, він розчиняється в дії, що розгортається у відповідності з божественною волею. Цей образ сповнений глибоких поетичних символів, спрямованих на розкриття полягає в цій волі справедливості.

Як характер героїня Есхіла поступається Е. Софокла. 2) Героїня трагедії Софокла “Електра”. (Питання про датування трагедії, як і однойменної трагедії Евріпіда, дуже складний за відсутністю документальних даних; прийнятий останнім

часом варіант – близько 415 р. до н. е.)

На відміну від Есхіловой драми Е. у Софокла – головна героїня. Сюжетна канва відрізняється від Есхіловой деяким ускладненням і незначними деталями; але сама атмосфера трагедії та її характери – зовсім інші. Е. у Софокла не вагається, не сумнівається у своїй рішучості помститися, і для того, щоб яскравіше підкреслити її духовні сили, Софокл відтіняє її – як це було і в “Антигоні” – чином нерішучою, примиритися зі своєю долею сестри хрис-феміди. В. А. Жуковський так описує образ Е.: “

Вбивство Егісфа і Клітемнестри можна почесть одною тільки необходимою приналежністю Софокловой драми; душа її одна Е., тверда, палаюча помстою, оточена бідами, велична у сумному приниженні, і головне намір віршотворця полягає єдино в тому, щоб представити цей великий характер в різних положеннях, які змушують різним чином його розкриватися “. Ж.-Ф. Лагарп вважає характер Е. одним з найдраматичніших, які йому відомі (вважаючи за краще в той же час Е. Вольтера – Софокловой).

Софокл робить все, щоб посилити позицію Е. і Ореста і послабити таку ж їх супротивників: він залишає без уваги власні права Егісфа на помсту (син Фієста, якому Атрей заподіяв стільки зла, мав усі підстави для ворожнечі до сина останнього); єдине, що дозволяється сказати на своє виправдання Клітемнестрі, – вбивство стало помстою за Іфігенію, але контекст репліки (слова деспотичної правительки, а не принижено благаючій) і сам зміст знесилюють аргументи; Егісфу переможці на радощах навіть не дають сказати жодного слова на своє виправдання, поспішаючи покінчити з них швидше і не бажаючи затягувати справу промовами. Ніякого відбитку на образи трагедії не накладає і ганебне майбутнє Ореста, якому судилося зрадницьки вбити у дельфійського вівтаря благородного Неоптолема.

Симпатії Софокла неліком і безроздільно на стороні Е. і її брата; фінальна сцена – їх радісне торжество над переможеним ворогами. А.-В. Шлегель відзначав “свіжий подих життя і юності”, “небесну радість у такому жахливому предметі”.

Ця позиція іноді викликала закиди на адресу драматурга: П. А. Катенін, наприклад, вважав, що “холодна жорстокість дітей, що вбивають матір, огидні”. Безроздільна симпатія Софокла – його відмінна риса; ні покірність божественного світопорядку в Есхіла, ні безнадійно прозовий, без найменшого проблиску урочистості злочин у Еврипіда не виробляють такого сильного враження. Е. Софокла мала значний вплив на пізнішу літературу, набагато більш сильне, ніж образи Е. в Есхіла та Евріпіда. Авл Геллі повідомляє, що відомий трагічний актор Пол (IV “Шв.

До Р. Х.), виконуючи роль Е., взяв з могили нещодавно померлого сина урну з його прахом (помилкове доказ смерті Ореста, потрібне для того, щоб приспати пильність правителів Мікен) і “наповнив все навколо не удаваними, акторськими, але справжніми плачем і зітханням”. 3) Героїня трагедії Евріпіда “Електра” (мабуть, 413 р. до н. е.; ця дата не є одноголосно визнаною, і думки дослідників коливаються від 412 до 413 р.).

Образи головних героїв у Еврипіда зовсім інші, ніж у Софокла і тим більше в Есхіла, – аж до полеміки з попередниками в деяких деталях. Несподіваний сюжетний хід (дотепне рішення Егісфа, який, бажаючи позбутися від небезпеки, що загрожує від майбутніх дітей Е., видав її заміж за жебрака орача, що поважає, проте, царське гідність своєї мимовільною дружини і не бажає ділити з нею ложе) дозволяє кардинально змінити контекст і знизити образ героїні. Вона не менше скаржиться на злидні і нестатки, ніж на злочини матері і Егісфа.

Втратив свою героїчну непохитність і Орест: він лише з працею підпорядковується оракула Аполлона, докоряючи його в несправедливості, і вбиває матір, прикривши обличчя плащем, оскільки не в силах бачити власного злочину.

В останній сцеНЕ Кастор і Полідевк розповідають Оресту про його майбутню долю (яка афінському глядачеві була відома з “Орестеї” Есхіла). Симпатії Евріпіда не настільки однозначні, як у Софокла: він зображує Клітемнестру не жорстокий, нещадної правителькою, але втома, насилу виносить тягар мужеубійства (важлива сюжетна деталь: вона врятувала дочку від Егісфа, охочого розправи задля повної безпеки), і перемога над нею морально розбиває Е. і Ореста. Ця трагедія ніколи не належала до числа найбільш популярних в театрі Бвріпіда. А.-В.

Шлегель вважав її найслабкішою у поета; П. Катенін дотримувався тієї ж думки; воно було властиво XIX “Шв., Але в XX була оцінена по достоїнству психологічна тонкість образів і висока мораль простих людей, виведених у трагедії.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Електра – героїня трагедії Есхіла “Хоефори”