Декламація – мистецтво виразного, художнього виголошення, читання літературного твору. Широко культивувалося в школах України ще з XVI-XVIII ст., в яких вивчали риторику і піїтику, виголошували “орації” (промови), декламували вірші під час вітання знатних осіб, урочистих церемоній, великих церковних свят. Поширеною була Д. віршованих діалогів, шкільних релігійних драм.
Декламатори виголошували тексти піднесено, пишномовно, з трафаретними жестами, мімікою, канонічними прийомами. Пізніше таке штучне читання сприймалося як антихудожнє. Якщо ж різноманітні засоби експресивного мовлення адекватно використовуються читцем-декламатором для смислового, емоційного трактування змісту, то в такому випадку Д. є синонімом художнього читання.
(2 votes, average: 2.50 out of 5)
Українські шкільні твори:
- Євангеліє Євангеліє (грецьк. euangelion – добра звістка) – жанрове визначення перших чотирьох книг Нового Заповіту, який є продовженням Старого Заповіту, частиною Біблії. Тут викладені основи християнського...
- Виразне читання гумористичних творів – за розділами “З української прози” та “Український гумор та сатира” УРОК 67 Тема. КР № 6 за розділами “З української прози” та “Український гумор та сатира”. ВЧ № 4. Виразне читання гумористичних творів. Мета: перевірити...
- Четьї-Мінеї “Четьї-Мінеї” (києво-руське “четій” – призначений для читання, грецьк. menaisos – місячний) – середньовічні церковно-літературні збірники, де подано сюжети житій святих, тексти “слів” та повчань; розташовані...
- ЩО БАЙКОЮ ЗБАГАЧУЮТЬ ЛЮДЕЙ – Виразне читання (інсценування) творів відомих байкарів Уроки зарубіжної літератури 6 клас Урок 23 ЩО БАЙКОЮ ЗБАГАЧУЮТЬ ЛЮДЕЙ Тема: Виразне читання (інсценування) творів відомих байкарів. Сократ і Бабрій, Федр і Лафонтен, Сковорода,...
- ДЕКЛАМАЦІЇ ДЕКЛАМАЦІЇ – жанр віршованих творів XVI – XVIII ст., який є проміжним між поезією у власному розумінні цього слова і драмою. Не можна вважати, як...
- ПОЕТИЧНА МАЙСТЕРНЯ. МИКОЛА ВІНГРАНОВСЬКИЙ. ТЕПЛИЙ ДОЩИК-СРІБНОПАД І семестр З ЛІТЕРАТУРНОЇ СКАРБНИЦІ Урок 46. ПОЕТИЧНА МАЙСТЕРНЯ. МИКОЛА ВІНГРАНОВСЬКИЙ. ТЕПЛИЙ ДОЩИК-СРІБНОПАД… Мета: удосконалювати навички виразного читання віршованих творів; навчати аналізувати прочитані вірші; розвивати...
- Кореляція Кореляція (лат. со – префікс, що означає об’єднання, сумісність, і relatio – відношення) – співвіднесення процесів творення, виникнення та сприймання художнього твору. К. – процес...
- Розвиток умінь виразно читати народні думи УРОК 11 Тема. КР № 1 (за розділом “Усна народна творчість”). ВЧ №1. Розвиток умінь виразно читати народні думи. Мета: перевірити вивчене з розділу “Усна...
- Відповіді до теми: твір Ф. Кафки “Перевтілення” 1. Чому Грегор Замза – герой повели “Перевтілення” – перетворився саме на комаху? Перевтілення людини – це здавна відомий літературний прийом. В усній народній творчості...
- Пародія як художній прийом в “Історії одного міста” М. Е. Салтыкова-Щедріна Так почнемо повість цю… М. Е. Салтиков-Щедрін Пояснюючи “Історію одного міста”, Салтиков-Щедрін затверджував, що це книга про сучасність. У сучасності він бачив своє місце й...
- Твір-опис за картиною В. Г. Перова “Мисливці на привалі” Стебла скошених трав стирчать навсібіч, наче неголена величезна борода. На цій галявині сіли відпочити три мисливці. Видно, що полювання вдалося на славу. Рушниці, мисливський ріжок,...
- Твір на тему: Різдвяне свято (стаття у газету) Український народ святкує Різдво. Це чудове свято, в якому з’єдналися християнські традиції з обрядовістю язичництва. Саме така єдність зробила це свято справді народним, веселим, таким,...
- Тема Тема (грецьк. thеma – те, що лежить в основі) – коло подій, життєвих явищ, змальованих, представлених у творі в органічному зв’язку з проблемою, яка з...
- Пародія в “Історії одного міста” М. Е. Салтыкова-Щедріна Пояснюючи задум “Історії одного міста”, М. Е. Салтиков-Щедрін затверджував, що книга ця про сучасність. У сучасному йому світі він бачив своє місце й ніколи не...
- Що таке драматичний твір? Визначальною своєрідністю драматичного твору є те, що майже весь текст становить мова персонажів. У діалогах дійові особи обмінюються думками, виражають своє ставлення до предмета розмови,...
- Актуальність художнього твору Актуальність художнього твору (лат. actualis – дійовий, справжній, нинішній) – суголосність художнього твору (передусім; – його тематики, проблематики) з сучасністю, його відповідність потребам і смакам...
- ТАРАС ШЕВЧЕНКО. РЕВЕ ТА СТОГНЕ ДНІПР ШИРОКИЙ Мета: продовжити ознайомлення учнів із творчістю Т. Г. Шевченка; ознайомити з його віршем “Реве та стогне Дніпр широкий…”; удосконалювати навички свідомого виразного читання поетичних творів;...
- Художні засоби (зображально-виражальні) Художні засоби (зображально-виражальні) – сукупність прийомів, способів діяльності письменника, за допомогою яких він досягає мети – творить художньо-естетичну вартість. Оскільки митець зображає певний світ і...
- ДЕ ЖИВЕ ХМАРА? О. КРОТЮК “НАША ХМАРА”. В. ФЕДОРЕНКО “ЖАЛІСЛИВА ХМАРА” Мета: формувати в учнів уміння правильно і свідомо читати текст; удосконалювати техніку читання; розвивати мовлення, мислення, фантазію учнів; збагачувати словниковий запас; виховувати інтерес до художнього...
- Деформація Деформація (лат. deformatio, від deformo – перекручую, спотворюю) – природне або штучне відхилення форми будь-якого предмета від нормальної, звичайної. Д. у художній творчості – одна...
- Трагедія “маленької людини” в сучасному світі (за оповіданням Франца Кафки “Перевтілення”) “Одного разу, прокинувшись від неспокійного сну, Грегор Замза побачив, що він обернувся на страхітливу комаху” – так без будь-якої інтриги Ф. Кафка першими словами відкриває...
- Як змінює наше життя науково-технічний прогрес Дивлячись на небо, люди мріяли літати, як птаха, швидко пересуватися, мати все в добробуті. Так виникли Казки про килими-літаки, чоботи-скороходів, скатертину-самобранку, чудо – грубки, що...
- Гнома Гнома (грецьк. gnomos – думка, судження, висновок) – в античній трагедії – вислів, яким закінчується монолог. Тоді ж існувала гномічна поезія (Гесіод, Солон, Архілох), що...
- ЗАКРІПЛЕННЯ ЗВУКОВОГО ЗНАЧЕННЯ БУКВИ Фф. ОПРАЦЮВАННЯ ТЕКСТІВ “ЖИРАФИ” І “ЖАРТ” Мета: закріпити знання учнів про букву Фф та її звукове значення; формувати вміння читати окремі слова і тексти з буквою Фф; розвивати мислення, мовлення, увагу;...
- Доля України в романі “Волинь” Найвизначнішим творчим досягненням Уласа Самчука є роман-епопея “Волинь”. У ньому письменник одним із перших глибоко і відверто розкрив антилюдяність більшовизму, вказав на причини, які привели...
- Металогічний тип художнього образу РОЗДІЛ ІІІ. ЛІТЕРАТУРНО-ХУДОЖНЯ ТВОРЧІСТЬ 2. ЛІТЕРАТУРНО-ХУДОЖНІЙ ОБРАЗ 2.3. Види літературно-художнього образу 2.3.2. Металогічний тип художнього образу Металогічним можна назвати тип художнього образу, в якому чуттєвий...
- Рецептивна естетика Рецептивна естетика (лат. receptio – сприйняття) – різновид естетичної теорії, яка зосереджується на проблемі сприймання художніх творів, їх впливу на публіку (естетика впливу). Спираючись на...
- ДИВНА ЗВИЧКА Літературне читання 2 клас – Віра Науменко З ЛІТЕРАТУРНОЇ СКАРБНИЦІ Слово малює картину. Спробуй її побачити: золоте листя. Слово передає звуки. Прислухайся: вітер листям шелестить....
- Навчання читання як виду мовленнєвої діяльності А. Ознайомлювальне читання. Цей режим читання є найбільш розповсюдженим у всіх сферах життя і здійснюється на матеріалі автентичних текстів, які несуть інформацію про побут, традиції,...
- ОЛЕКСАНДР ОЛЕСЬ “В НЕБІ ЖАЙВОРОНКИ В’ЮТЬСЯ…” II семестр З ЛІТЕРАТУРНОЇ СКАРБНИЦІ (продовження) ПОЕТИЧНА ЗБІРКА 2 Урок 58. ОЛЕКСАНДР ОЛЕСЬ “В НЕБІ ЖАЙВОРОНКИ В’ЮТЬСЯ…” Мета: дати учням уявлення про творчість Олександра Олеся;...