Чому Дубровский розстається зі своїми спільниками і їде за кордон

Дубровский у справжньому змісті слова “шляхетний розбійник”. Дуже важливо, щоб п’ятикласники зрозуміли це. “Розбійники” і їхній проводир у Пушкіна набагато шляхетніше тих, хто керує губернією й “має вагу” у місцевому суспільстві. Роман “Дубровский” прочитаний. Герої його не залишили дітей байдужими. Учинки їх викликали замилування або осудження, народжували суперечки.

Які ж питання й завдання можна дати учнем для того, щоб спонукати їх ще раз оглянутися на добуток, задуматися про долю його героїв?

Надзвичайно

важливо узагальнити ті спостереження, які зробили п’ятикласники, працюючи над. сторінками добутку, присвяченими Троекурову. Тому, пропонуючи підготувати усне (або письмове) повідомлення, учитель може порадити учням користуватися планом, що полегшить відбір матеріалу і його вибудовування.

Переглянувши матеріал роману в тім напрямку, що підказують питання, п’ятикласники усвідомлять, яку роль грає Троекуров в ідейному змісті роману. Для учнів повинне стати зрозумілим, що Троекуров не просто “поганий” і зла людина, – він втілює в собі ті якості, які були властиві всім знатними й богатым поміщикам;

що такі, як Троекуров, були опорою царської влади, кріпака ладу. Пушкіна відкрито висловлює своє негативне відношення до цього персонажа – і безпосередньо, і за допомогою авторських характеристик (“виявляв всі пороки людини неосвіченого”, “витівки досить обмеженого розуму”, “гордовитий Троекуров”, “буйні звеселяння” і т. д.).

– Яке відношення викликають у читачів люди, схожі На Троекурова своєю зарозумілістю, егоїзмом, мстивістю й бездушшям? – це питання, завершуючи обговорення, підводить дітей до розуміння “загальнолюдського” значення характеру “стародавнього російського пана”.

Школярам можна запропонувати підготувати усне оповідання по одній з ілюстрацій, звернувши особливу увагу на почуття й переживання зображених на ній діючих осіб і т. п. (див. “Рідну літературу”, питання до всієї повісті).

Для письмової роботи на дев’ятому уроці можуть бути запропоновані такі теми: “Що в житті Дубровского викликає ваше співчуття?”, “Які обставини змусили Дубровского стати розбійником?” і ін. Це ще не твору, а викладу з елементами міркування, що вимагають гарного знання тексту, уміння самостійно відбирати матеріал, осмислювати, оцінювати й мотивувати поводження героїв.

Зовсім очевидно, що твору ці потрібно готовити. Якщо, наприклад, запропонована тема “Які вчинки Дубровского викликають, співчуття?”, те, готуючись до викладу, ми згадаємо з дітьми на уроці, які моральні якості Дубровского нас особливо залучають, подумаємо разом з ними, які вчинки, нам симпатичні, робила ця пряма, шляхетна й горда людина, і запропонуємо, відповідаючи на запитання, звернути особливу увагу, чому Дубровский надходив саме так.

Тема “Які обставини змусили Дубровского, стати розбійником?” вимагає складання в класі зразкового плану, а потім короткого оповідання за цим планом. У противному випадку учні нерідко починають надмірно докладно переказувати текст роману й ідуть від Теми.

План може бути таким:

&;;#9632;Г) Безтурботне життя Володимира Дубровского в Петербурзі.

&;;#9632;Сварка Андрія Гавриловича Дубровского із Троекуровым і її наслідку для сім’ї Дубровских.

&;;#9632;Володимир Дубровский втрачає батька й втрачає свого маєтку.

&;;#9632;Володимир Дубровский розправляється із продажними суддівськими чиновниками.

&;;#9632;Прагнення Володимира помститися за зганьблену справедливість.

&;;#9632; Життя Володимира Дубровского “поза законом”.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Чому Дубровский розстається зі своїми спільниками і їде за кордон