9 КЛАС
УКPAЇHCЬKA ЛІТЕРАТУРА
ЛІТЕРАТУРА УКРАЇНСЬКОГО РОМАНТИЗМУ
ПОЕТИ-РОМАНТИКИ. М. ШАШКЕВИЧ, М. ГОГОЛЬ
Чистота душі, остереження гріха – Божий і людський заповіти (за оповіданням М. Гоголя “Вечір проти Івана Купала”)
До письменників, у творчості яких яскраво виявилися риси романтизму, належить і М. Гоголь. У його творах тісно переплітається реальне й фантастичне, часто вони побудовані на контрасті устремлінь і результатів, а в розвитку поlдій активну участь беруть містичні сили. У багатьох своїх повістях і оповіданнях
Про цей день побутує безліч чарівних і страшних переказів і казок. Говорять, що в ніч проти Івана Купала можна стати свідком багатьох чудес: почути мову звірів і птахів, побачити, як дерева переходять з місця на місце, і навіть знайти цвіт папороті, який допоможе відшукати скарб. Звичайно, нечиста сила не бажає віддавати його, тому щасливий володар незвичайної квітки має швидко, не озираючись, тікати
Люди вірили, що цієї ночі найбільшу силу має саме нечисть, і знали, що язичницький Купала вимагав принесення жертви.
IIоповіданні “Вечір проти Івана Купала” М. Гоголь зосереджує увагу на зображенні боротьби добра і зла в душі людини. Ми бачимо, до чого може призвести необдумане бажання і спокуса здобути багатство, скориставшись допомогою нечистої сили.
Історія головного героя твору Петра Безрідного романтична і водночас трагічна. Красивий, але бідний парубок покохав доньку багатого козака Коржа Пидорку, яка відповіла йому взаємністю. Але Терентій Корж, зрозуміло, проти цього шлюбу, він і слухати не хоче про одруження дочки з Петром. Багач збираєтьсявіддати її за багатого ляха.
Закохані в розпачі, адже Петро планував піти в похід і побути грошей, а тепер він змушений відмовитися від задуманого і спробуватирозбагатіти в інший спосіб. Але як? Петро не бачить виходу із ситуації, що склалася.
Ось у цю мить і з’являється Басаврюк із пропозицією допомогти йому знайти скарб у ніч на Івана Купала, коли цвіте папороть.
Вагався Петро недовго. Засліплений бажанням розбагатіти, він легко пристасна пропозицію нечистого, скоює гріхопадіння. А один переступ тягне за собою й наступні. Виявляється, мало оволодіти цвітом папороті, який вкаже, де лежить скарб. Щоб здобути золоті червінці, ще слід пролити й невинну кров.
Повернення назад немає, і за велінням старої відьми Петро убиває шестирічного брата Пидорки, якого викрали цигани. Юнак нічого не пам’ятає, а повернувшись додому, знаходить там два мішки золота. Перешкод на шляху до одруження вже немає. Відбувається гучне весілля Петра і Пидорки, нарешті збувається їхня мрія.
Але Петро потерпає від невідомості, він не може пригадати, звідки в нього взялося багатство, його мучить сум’яття.
Пидорка, намагаючись допомогти чоловікові, звертається по допомогу до знахарки. Побачивши її, Петро все згадав.
Фінал твору трагічний і філософськи метафоричний: і будинок, де живе подружжя, і все їхнє майно, і скарб сочиться кров’ю і врешті перетворюється на попіл Петро гине, а Пидорка йде в монастир. Так закінчується історія їхнього кохання.
Автор у творі, як і висока народна мораль, утверджує думку про гріховність зв’язку з нечистою силою. М. Гоголь переконливо доводить, що трагедія Петра не в тому, що він був бідний, а в жадібності. Цим образом письменник засуджує відступництво від Божих заповідей і переконує, що зло завжди буде покаране, хоча спочатку й може здатися, що воно торжествує. А злочинець, навіть найвинахідливіший, не уникне покарання.
Злочин не можна виправдати, яка б причина не штовхнула на його скоєння.