Біблійні мотиви у творчості І. Франка

Біблія завжди служила джерелом мудрості щодо покаяння, морального самовдосконалення і пізнання істини. Вона давала той ідеал, духовну підтримку, яких митці не знаходили в реальному житті. Багатьом із них Святе Письмо давало віру в Бога і в свій народ, його життєві сили.

Жила єдина надія, що вихід з неволі буде знайдено, якщо жити за Божими заповідями.

Важливу роль відіграла Біблія й у становленні української літератури. Письменники XIX століття зверталися до неї як до джерела своєї творчості. Не винятком стала і творчість І. Франка. Оригінальна

інтерпретація ідей християнського гуманізму відчутна в багатьох поезіях митця. Це і “Легенда про вічне життя”, “Строфи”, “Притча про сіяння слова Божого”.

За Євангельською канвою І. Франко виводить психологічні типи своєї доби: митникам, фарисеям, духовним мерцям протиставлені “Христові спадкоємці в царстві духа”, чиє серце, на яке спадає Слово Боже, дає щедрий врожай мудрості, добра, самозречення.

Подальшого розвитку мотиви християнських заповідей набувають у збірках “Мій Ізмарагд”, “Давнє і нове”, поемі “Мойсей”. Мораль християнського праведника не суперечить

тут моралі активного борця за соціальні зміни, адже ідеалом кожного є справжня любов до ближнього.

Саме в образі біблійного пророка Мойсея, втіленого в однойменній поемі І. Франка, показана ця справжня й безкомпромісна любов до ближнього. Герою дуже важко протистояти людській злобі, байдужості, рабській покорі, які втілені в образах Латана й Авірона. Вони згодні “осквернити” свої руки кров’ю, вбити Мойсея, щоб повернутися знову до єгипетського рабства.

Де знайти сили пророку, щоб переконати свій народ, пробачити їм ганебні вчинки, які можуть коштувати йому життя. Мойсей дуже любить їх, тому й пробачає. Багато ще спокус і випробувань буде на тернистому шляху Мойсей, але віра в Бога допоможе йому.

Не зможе спокусити вірного своїй ідеї чоловіка навіть Азазель – темний демон пустелі. Мойсей рятує себе і свій народ молитвою, розмовляє з Богом.

І молитва йде на небо, як палкий промінь сонця, досягає вершин блаженства і повертається назад любов’ю до ближнього.

Таким чином, біблійні міфологізми, легенди, до яких звертався І. Франко, не були випадковими. Поет перемежовує їх із власним світобаченням, творчою уявою, неперевершеною поетичною майстерністю, створює оригінальні шедеври, наповнені життєвою правдою. Його твори несуть гуманістичний, загальнолюдський зміст, постають проти поклоніння і сваволі, несуть головне: доброту і любов. І. Франко зміг втілити в них найголовніші закони людського буття та взаємин.

Найбільше значення Біблії І. Франко бачить у проповідуванні любові до ближнього.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 2.50 out of 5)

Біблійні мотиви у творчості І. Франка