УРОК 64
Тема. А. Дімаров. “Блакитна дитина”. Розвиток зв’язного мовлення.
Переказ найцікавіших уривків твору.
Мета. Вчити виділяти і переказувати найцікавішу пригоду героя, аргументувати своє зацікавлення; розвивати творче мислення учнів; виховувати почуття поваги до людей.
Обладнання. Текст твору.
Хід уроку
I. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Наші предки стріляли з лука,
Вміли точно влучати в ціль.
Тож і образ іде звідсіль:
Влучне слово в оздобі звука.
Процвітай,
Заохочуй красою нас:
Що багатший твій слів запас, –
Легше вибрати влучне слово.
(Д. Білоус)
Як не згадати тут слова Вольтера, який говорив, що чудова думка втрачає свою цінність, коли вона погано висловлена.
– Яких правил слід дотримуватися, висловлюючи власні думки, щоб їх можна було назвати чудовими? (Послідовність викладу, логічність, використання різноманітної лексики, різних речень за метою висловлювання, образних слів… і т. д.).
На сьогоднішньому уроці ми з вами будемо досліджувати роль описів природи у творі, художні засоби в їх змалюванні, складатимемо власні
II. Сприйняття та вивчення нового матеріалу.
1. Виразне Читання (зі зміною інтонацій, темну) двох уривків – описів річки.
– Як почували б ви себе біля спокійної і бурхливої річки? Уявіть і опишіть свій стан.
– З яким подібним описом річки ви вже ознайомилися в шостому класі? (Опис Десни О. Довженка).
– Що в цих описах спільного, а що – відмінного?
– Знайдіть художні засоби, які використовує автор для створення образу ріки. Обгрунтуйте їх роль у тексті.
2. “Збагачуйте своє мовлення”.
А) Підібрати текстуальні та власні епітети до слова “ріка” (“річка”).
Ріка – чиста, весела, прозора, розлючена; безкінечна, повноводна, голуба, каламутна, неглибока, студена, холодна, бистра, бурхлива, велична, гомінка, грайлива, дзеркальна, зла, лагідна, могутня, неспокійна, підступна, привітна, розбурхана, тиха, гірська, джерельна, молочна, медова.
Б) Продовжіть текст, доповнивши власним описом річки.
“Річка наша – чиста й весела, вислана білим, митим-перемитим піском. У ній така прозора вода, що коли стати на високому березі та подивитись униз, то видно всю рибу…” А як приємно опуститися в цю чисту небесну блакить, захопити долонями сонце, що відбивається у воді, і випустити його на волю. Грайливі хвильки лоскочуть твої ноги, сміються над твоїм безсиллям і втікають від тебе так само легко, як сонце.
3. Робота творчих груп.
Методичні поради: у процесі підготовки до уроку вчитель поділяє клас на творчі групи, кожна з яких отримує завдання:
1-е Завдання – переказ найцікавішого епізоду з твору;
2-е завдання – змалювання того, чого немає в тексті;
3-е завдання – навчальна гра “Кінострічка”.
Наприклад: “Печерування раків”.
2-е Завдання. “В мене, мабуть, був дуже переляканий вигляд, бо Сергійко кинув відро та – навтікача!” Хоч мчав він стрімголов, але при цьому ухитрився так високо підстрибувати, що був схожий на здоровенного зайця і малого кенгуру одночасно. При цьому Сергійко так вимахував руками, ніби на нього збирався сісти рій бджіл дядька Матвія. Весь словниковий запас брата вивітрився начисто з його голови до кінцевого маршруту (маминої спідниці).
Тільки на фініші він почав згадувати алфавіт, та й то чогось з букви “у”.
3-є Завдання. Складається короткий текст (з коротких речень, бажано називних) учнями групи. Виграють ті, чий сюжет найдовший і найбільш оригінальний.
Наприклад: Брати на річці. Подовбані нори при дні. Колючий рак вчепився у пальці Толі.
Жбурляння раків на берег. У Толі зуб на зуб не попадає. Сергійкове верещання. Страх має великі очі. Раки “порозбігалися”.
Яке там купання! Де відро? Ні відра, ані раків, один Сергіїще.
III. Підсумок уроку.
Кросворд “Ангелятко”
1. Назва тетралогії А. Дімарова.
2. Автор твору “Тореадори з Васюківки”.
3. Справжнє прізвище А. Дімарова.
4. Твір, що складається з чотирьох частин.
5. Батьківщина А. Дмарова.
6. Удавання, приховане глузування.
7. Ім’я головного героя у повісті А. Дімарова “На коні і під конем”.
8. Кличка собаки з твору “Блакитна дитина”.
9. Прізвище однокласниці головного героя твору.
Відповіді: 1. “На коні і під конем”. 2. Нестайко. 3. Гарасюта.
4. Тетралогія. 5.Полтавщина. 6. Іронія.
7. Толя. 8. Полкан. 9. Чровжова.
IV. Домашнє завдання.
Прочитати з підручника біографію В. Голобородька. Скласти хронологічну таблицю.